Bangkok Dangerous (2008)

Regie: Danny Pang, Oxide Pang | 100 minuten | actie, thriller, misdaad | Acteurs: Nicolas Cage, Charlie Young, Shahkrit Yamnarm, James With, Philip Waley, Dom Hetrakul, Panward Hemmanee, Shaun Delaney, Shahkrit Yamnarm

Nicolas Cage: er zijn mensen die met ‘m weg lopen, maar er zijn er minstens zoveel die hun neus ophalen voor de acteur. Het is in ieder geval een acteur waar bijna iedere filmkenner wel een mening over heeft. Dat Cage over talent beschikt, zal moeilijk te ontkennen zijn. Zijn acteerprestaties in films als ‘Leaving Las Vegas’, ‘Face/Off’ en ‘Adaptation’ laten weinig ruimte voor discussie over. Toch is de Hollywoodster besmet met de keuze van de verkeerde films. Blockbusters als ‘The Wicker Man’, ‘Ghost Rider’ en ‘Knowing’ deden weinig voor zijn bankability. De Amerikaanse remake ‘Bangkok Dangerous’ valt helaas ook onder deze laatste categorie, al schuurt ie eerder tegen de middenmoot aan.

Cage speelt de huurmoordenaar Joe, die zonder gewetensbezwaren, natuurlijk een van de beroepseisen, mensen omlegt. Snel, effectief en zonder sporen achter te laten. Hij leeft volgens vier regels (1. Stel geen vragen, 2. Stel geen interesse in mensen buiten het werk om, 3. Er is geen goed of fout en 4. Weet wanneer je moet stoppen en zorg er dan voor dat je rijk stopt.) Na zijn laatste klus vermoordt hij zijn hulpje die vlak daarvoor nog teleurgesteld reageerde op Joe’s ingepakte koffers. Joe vertrekt naar Bangkok, waar hem vier opdrachten opwachten. Al snel heeft hij een straatcrimineel in de smiezen die hij de belangrijke taak van handlanger wel toevertrouwt. Deze jongeman bakt er eerst niet veel van, maar zijn doorzettingsvermogen en interesse in Joe’s vak zorgen ervoor dat Joe hem toch blijft vertrouwen. Sterker nog: hij breekt regel 2 door de jonge Kong (Shahkrit Yamnarm) een soort opleiding te geven. Voor wie nu hoopt op een sterke leermeester-student plotlijn moet teleurgesteld worden; slechts in enkele scènes zie je de twee samenwerken. Daarnaast komt het gewoonweg niet overtuigend over waarom Joe nu besluit zijn zichzelf opgelegde regel aan zijn laars te lappen. Het blijft niet bij deze regel die verbroken wordt: Joe ontmoet de doofstomme Fon (Charlie Yeung), die in een apotheek werkt en vraagt haar mee uit eten. Het duurt dan niet lang of hij kan alle regels overboord gooien. Hoe lang gaat dat goed?

De gebroeders Pang hebben zelf het origineel geregisseerd; een sfeervolle en ambitieuze low budgetproductie, die een trouwe schare fans wist te verzamelen. Voor het luie (Amerikaanse) publiek dat denkt dat ze eczeem krijgt van het lezen van ondertitels werd besloten een remake te maken. Het zal ongetwijfeld een geruststelling voor de fans betekend hebben dat Danny en Oxide Pang zelf de baas mochten spelen over de productie, maar bij het zien van deze remake kun je niet anders concluderen dan dat er wel een aantal belangrijke concessies zijn gedaan. Het ijzersterke punt uit het origineel was dat de huurmoordenaar zelf doofstom was, in de versie uit 2008 is het slechts de apothekersassistente met deze handicap. In het origineel is het het werk van de moordenaar die hem uiteindelijk zijn leven in heroverweging doet nemen; in de film met Nicolas Cage moeten we geloven dat de romantiek hier aanleiding voor is. Wat het ongeloofwaardig maakt is het feit dat nergens duidelijk wordt waarom deze opdrachten in Bangkok en deze vrouw nu zoveel anders zijn voor Joe. Waarom heeft hij nu ineens moeite met zijn eigen regels?

Al deze kritiek neemt echter niet weg dat er voor de actiefilmliefhebber nog voldoende te genieten blijft. ‘Bangkok Dangerous’ is weliswaar niet erg spannend, niet erg origineel (een huurmoordenaar die twijfelt over zijn levensinvulling is immers al vaker gebruikt als uitgangspunt), maar voor een ontspannend avondje kijken is deze dertien-in-een-dozijn film best geschikt. De actiescènes, die er overigens wel wat meer in hadden gemogen, zien er verzorgd uit, met name die op de beroemde floating market, die lekker over de top is. De Thaise setting is wel aardig en de cast acteert gemiddeld. En Nicolas Cage blijven we toch volgen, je weet maar nooit waar hij de volgende keer zijn tanden in zet…

Bioscooprelease: 4 september 2008