Barbie (2023)

Recensie Barbie CinemagazineRegie: Greta Gerwig | 114 minuten | komedie, avontuur | Acteurs: Margot Robbie, Ryan Gosling, America Ferrera, Ariana Greenblatt, Michael Cera, Will Ferrell, Issa Rae, Kate McKinnon, Alexandra Shipp, Emma Mackey, Hari Nef, Sharon Rooney, Ana Cruz Kayne, Ritu Arya, Dua Lipa, Nicola Coughlan, Rhea Perlman, Simu Liu, Kingsley Ben-Adir, Ncuti Gatwa, Scott Evans, John Cena, Emerald Fennell, Connor Swindells

Barbie, een opvallende en glimmende verschijning in het roze, is in essentie een product voor promotie. De focus van deze fantasievolle komedie is zonder twijfel het beste speelgoed dat ooit is bedacht. Sinds haar debuut in 1959 heeft de Barbie-pop bijna elk ander speelgoed overtroffen en is ze uitgegroeid tot een cultureel icoon – zij het een hypocriete belichaming van het kapitalistische systeem dat haar heeft voortgebracht. Hierdoor transformeert Greta Gerwig, die zich hier zeer van bewust is, haar reclame voor het meest populaire speelgoed ooit tot een verhandeling over vrouwelijkheid en alles wat daartussen valt. Barbies plastic parade van gekte en domme capriolen maakt geleidelijk plaats voor het soort fragiele en kwetsbare emoties waar Gerwig zo ontzettend goed in is, ook al is het misschien niet zo verwoestend of scherp als het in eerste instantie lijkt.

De openingsscène is een slimme parodie op de “Dawn of Men”-sequentie van ‘2001: A Space Odyssey’, waarin Barbie wordt geïntroduceerd als de ultieme gamechanger in het poppenuniversum en de speelopties van jonge meisjes worden uitgebreid tot buiten traditionele stereotypes. De naamloze verteller van de film (ingesproken door Helen Mirren) wijst erop dat Barbie alles en iedereen kan zijn: een president (gespeeld door Issa Rae), een dokter (gespeeld door Hari Nef), een kunstenares (gespeeld door Alexandra Shipp) enzovoort. Barbie is veel meer dan het standaardbeeld dat haar eerder heeft gedefinieerd.

Margot Robbie speelt de hoofdrol in ‘Barbie’, die “stereotype Barbie” belichaamt. Ze brengt haar dagen door op het strand en haar nachten met het geven van slaapfeestjes, terwijl ze de avances van Ryan Goslings Ken, “gewoon Ken”, ongemakkelijk ontwijkt, tot zijn grote ongenoegen. Op een avond, midden in een verbazingwekkende en zorgvuldig voorbereide groepsdansroutine, wordt ze plotseling overvallen door “onbedwingbare gedachten aan de dood” die haar blijven achtervolgen, hoe hard ze ook probeert om ze te vermijden. Deze gedachten leiden tot meer bizarre gebeurtenissen die Barbies perfecte bestaan destabiliseren en haar en Ken naar de zeer gebrekkige “echte” wereld sturen. Daar vraagt ze Sasha (gespeeld door Ariana Greenblatt), een schenen schoppende pre-tiener, en Gloria (gespeeld door America Ferrera), haar moeder en een werknemer van Mattel, om opheldering.

Eerlijk is eerlijk, de humor in de film is geweldig. Hoewel het schrijfwerk van Gerwig en Noah Baumbach soms structuur mist, zit het boordevol grappen en bizarre situaties die de film in een vlot tempo vooruithelpen. Het hele ensemble is op dezelfde lijn als het gaat om de komische stijl van de film, vooral Will Ferrell, die de anonieme CEO van Mattel speelt in dezelfde stijl als Buddy (‘The Elf’) en Lord Business (‘The Lego Movie’). Maar het is Gosling die er echt uitspringt. Zijn optreden als Ken is zowel humoristisch als treurig, als een echte mannelijke “bimbo”. Als Barbie de belichaming is van de ideale vrouw, dan is Ken een half gevormd concept van een man, en Gosling portretteert de inherente komedie en tragedie daarvan met de energie van een verwarde puppy. Net als in ‘The Nice Guys’, zet Gosling alles op alles om zichzelf voor schut te zetten. Maar laten we ook Robbie niet over het hoofd zien. Ze slaagt er meesterlijk in om in de eerste helft van de film de verhoogde humor te combineren met de kwetsbare tederheid in de tweede helft.

Als je er dieper op ingaat, kan ‘Barbie’ gezien worden als een coming-of-age verhaal. Ondanks de uitbundige regie van Gerwig en het oogstrelende decorontwerp, blijft de oprechtheid van het Barbie-personage schijnen. De boodschap mag dan wat overdreven eenvoudig lijken en soms clichématig feministisch overkomen, maar net zoals alles wat bedekt is met glitter en juwelen, is het makkelijker te verkopen en trekt het de aandacht van het publiek. Hoewel sommigen Gerwig misschien beschuldigen van het promoten van commercie door een film over een speelgoedicoon te maken, heeft ze juist een meeslepende en emotionele reis van zelfontdekking weten te creëren binnen de context van een speelgoedreclame.

Vincent Tramper

Waardering: 4

Bioscooprelease: 19 juli 2023
Digital download-release: 12 september 2023
PVOD-release: 12 september 2023
DVD-, blu-ray- en 4K UHD-release: 22 november 2023