Barbie: De prinses & de popster – Barbie: The Princess and the Popstar (2012)

Regie: Zeke Norton | 78 minuten | animatie, familie, fantasie | Originele stemmencast: Kelly Sheridan, Jennifer Waris, Ashleigh Ball, Tiffany Giardina, Ellie King, Peter Kelamis, Jonathan Holmes, Allison Warnyca, Christopher Gaze, Lauren Lavoie, Ashlyn Drummond, Adrian Petriw, Leala Selina, Mark Oliver, Michael Dobson, Zeke Norton, Lily Snowden-Fine, Aislyn Watson

‘Barbie: De prinses & de popster’ is de nogal wat ongeïnspireerde titel van, maar daardoor wel passend voor, deze nieuwe aflevering in de reeks animatiefilms over de nog altijd populaire blonde Barbie. Het verhaal waarmee de makers van deze film op de proppen komen is namelijk wel erg gemakzuchtig.

Barbie vertolkt in ‘Barbie: De prinses & de popster’ de rol van Tori (afgekort van Victoria), de bijna volwassen prinses van het koninkrijk Meribella, waar haar vader koning is en zij en haar twee jongere zusjes opgevoed worden door haar tante Emilia. Hoe graag Tori ook uit de ban springt, al haar ondeugende acties worden met afkeuring beschouwd door haar strenge tante. Tori houdt van muziek en dansen en wanneer haar grootste idool Keira, een getalenteerde, alom bewonderde zangeres het koninkrijk aandoet in haar tournee, is het maar goed dat er een bezoek aan het paleis op het programma staat, want naar het concert mogen Tori en haar zusjes niet.

Keira blijkt naast muzikaal talent ook over problemen te beschikken. Haar drukke schema – volgepropt met bijzaken als promotionele activiteiten – laat weinig tijd meer over voor dingen waar ze echt van houdt, muziek maken dus, en daardoor blijft de inspiratie voor haar nieuwe album ook achterwege. Als de twee jonge vrouwen elkaar ontmoeten, blijken ze het heel goed met elkaar te kunnen vinden. En dat niet alleen, ze komen al snel achter elkaars geheim: Keira kan razendsnel een nieuwe outfit toveren en Tori heeft een magische borstel waarmee ze iedereen van elk gewenst kapsel kan voorzien. De twee meiden ontdekken dat ze zo elkaars plaats in kunnen nemen en na een uurtje pret besluiten ze elkaars leven voor een dag over te nemen.

Dat dat niet zonder problemen gaat, is natuurlijk duidelijk. Het is alleen jammer dat de scenarioschrijver niet gepoogd heeft meer komische verwikkelingen in de film te stoppen, want hoewel het lichaamsverwisselingsprincipe wel zo’n beetje uitgemolken is in films, zijn er meer grappen mogelijk dan die nu in ‘Barbie: De prinses & de popster’ vertoond worden. In plaats daarvan krijgen we een halfslachtig verhaal over diamanten die de kracht van het koninkrijk in stand moeten houden en die door een of andere onverlaat gestolen moeten worden. Niet interessant en het mist zijn doel. Wat wél werkt zijn de liedjes – hoe kan het ook anders met een popster als een van de hoofdrollen, die liggen lekker in het gehoor en zullen zeker aanslaan bij de jonge doelgroep. In de Nederlandse variant is de titelsong “Hier zijn wij – Prinsesjes willen plezier” (op de muziek van “Girls just wanna have fun” van Cyndi Lauper) gezongen door Vajèn (The Voice Kids) en Alexandra (deelneemster aan het Junior Songfestival België). De animatie is iets minder sprankelend dan je inmiddels van de Barbie-reeks mag verwachten, maar of dat de grootste groep kijkers echt uit zal maken, is nog maar de vraag. Voor fans van de ‘Barbie’-films is dit een iets mindere film in de reeks, maar door de leuke liedjes zal de film toch wel op herhaling in de DVD-speler gaan.

‘Barbie: De prinses & de popster’ verschijnt woensdag 12 september 2012 op DVD.