Barbie – Een fijne kerst – Barbie: A Perfect Christmas (2011)

Regie: Mark Baldo, Terry Klassen | 75 minuten | animatie | Originele stemmencast: Diana Kaarina, Jennifer Waris, Rachel Harrison, Nevada Brandt, Lauren Lavoie, Danielle Bessler, Ashlyn Drummond, Lucia Vecchio, Maryke Hendrikse, Allie Feder, Aidan Drummond, Alistair Abell, Patricia Drake, Chiara Zanni

Na ‘Barbie Kerstverhaal’ is ‘Barbie-Een fijne kerst’ de tweede kerst-animatiefilm rondom de nog altijd populaire Barbie. Mits in gezelschap van een meisje in de leeftijdscategorie 3-10 jaar, leent de film zich uitstekend om rond de kerstdagen te kijken. In tegenstelling tot ‘Barbie Kerstverhaal’, dat een bewerking is van Charles Dickens’ A Christmas Carol, is ‘Barbie – Een fijne kerst’ een origineel en eigentijds verhaal, waarin Barbie voor het eerst te zien is met haar drie zussen, Skipper, Stacie en Chelsea.

De vier meiden hebben zich enorm verheugd op de kerstdagen. In het zonnige Los Angeles zijn ze zich aan het voorbereiden op een witte Kerst in New York en elk van de meisjes heeft zo haar eigen reden om te geloven dat dit de meest perfecte Kerst ooit zal worden. De kleine Chelsea verheugt zich op het bezoek aan de Bronx Zoo, waar ze hoopt uitgekozen te worden om de zeeleeuwen te voeren. De iets oudere Stacie wil dolgraag kunstschaatsen in het Rockefeller Center. Skipper, die een muziekvideoblog bijhoudt, is van plan enorm te gaan genieten van het rockconcert waarbij een van de door haar geschreven songs ten gehore gaat geven en Barbie zelf kijkt uit naar de Broadwayshow, die ze samen met tante Milly (bekend uit ‘Barbie in een modesprookje’) zal bezoeken.  Eenmaal in het vliegtuig worden de eerste problemen duidelijk: Stacie ergert zich wild aan haar jongere zusje Chelsea, die haar steeds nadoet en Skipper slaat elke vorm van hulp af die Barbie haar aanbiedt: ze kan het wel allemaal alleen af. Maar deze kleine familiestrubbelingen vormen niet het grootste obstakel: er steekt een enorme sneeuwstorm op, zodat het vliegtuig noodgedwongen moet landen in Rochester, Minnesota. Het aanbod van de vliegtuigmaatschappij daar in een hotel te verblijven slaan Barbie en haar zussen af: ze moeten immers naar New York zien te komen! Al moet Barbie haar zussen er persoonlijk heen rijden…

Natuurlijk gaat het niet zoals gepland. Door de slechte weersomstandigheden kunnen de vier niet verder dan het plaatsje Tannebaum, waar toevallig een klein maar knus motel staat. Ze besluiten de nacht dan maar daar door te brengen en komen terecht in een warm en sfeervol nest, waar Christie Clauson de scepter zwaait. Aanvankelijk willen de meiden er zo snel mogelijk weg, maar als alle vluchten geannuleerd blijken te zijn, zit er niets anders op dan kerstmis te vieren in het kleine, besneeuwde dorpje.    ‘Barbie – Een fijne kerst’ is minder mooi geanimeerd dan de er op dat vlak toch al niet uitspringende andere Barbiefilms. Het besneeuwde landschap geeft de animatieafdeling de gelegenheid zich er met een Jantje van Leiden af te maken en daar is dan ook gretig gebruik van gemaakt. Jammer. Maar gelukkig wordt het teleurstellende visuele aspect van de film ruimschoots goedgemaakt door de liedjes: ‘Barbie – Een fijne kerst’ is namelijk een musical. Hoewel de nummers niet direct een aanschaf op CD vereisen, liggen ze wel goed in het gehoor en voegen ze daadwerkelijk iets toe aan de verhaallijn. Bij de jeugdige doelgroep zullen ze sowieso goed vallen. ‘Barbie – Een kerstverhaal’ heeft de geijkte morele boodschappen: “familie gaat boven alles”, “het kan geen kwaad om om hulp te vragen” en natuurlijk vooral “kerst vier je met je hart, niet met dure bijzaken”. Prima vermaak voor Barbieminnende meisjes!