Barbie in een modesprookje – Barbie: A Fashion Fairytale (2010)

Regie: William Lau | 80 minuten | komedie, familie, romantiek, fantasie | Originele stemmencast: Diana Kaarina, Adrian Petriw, Tabitha St. Germain, Patricia Drake, Alexa Devine, Shannon Chan-Kent, Maryke Hendrikse, Kandyse McClure, Britt Irvin, Chiara Zanni, Kelly Metzger, Andrea Libman, Brandy Kopp, Charles Fathy, Nicole Bouma

Ken en Barbie. De twee poppen waren decennia lang een koppel, wat ze tot een van de bekendste stelletjes ter wereld maakt. Het verhaal gaat dat de twee poppen elkaar ontmoetten op een set van een tv-commercial in 1961. Speelgoedmagnaat Mattel kondigde in 2004 echter een breuk tussen de twee aan.  Zou het hebben gelegen aan Kens bindingsangst? Wie zal het zeggen… Barbie en Ken bleven echter goede vrienden en twee jaar bleek voldoende om Ken weer op andere gedachten te brengen: met een make-over probeerde hij het hart van zijn vriendin terug te winnen. Vlak voor zijn 50-jarig jubileum (in maart 2011) draait de marketingmachine al weer op volle toeren. Niet alleen verschenen Ken en Barbie in ‘Toy Story 3’, ook in de Barbie-animatiefilm ‘Barbie in een modesprookje’, nummer achttien in de reeks, maakt de vaste vriend van Barbie voor het eerst zijn opwachting.

Barbie is actrice, maar het gaat niet zo goed met haar carrière. Wegens artistieke meningsverschillen wordt ze ontslagen door de regisseur van de verfilming van het sprookje ‘De prinses op de erwt’. Haar vriendinnen proberen haar te troosten, maar dit is nog niet alles wat Barbie te wachten staat: via de telefoon maakt haar vriendje Ken het uit! Barbie is verdrietig, maar ook vastbesloten zichzelf er niet onder te krijgen: ze besluit dat een andere omgeving haar goed zal doen en welke stad leent zich daar beter voor dan het bruisende Parijs? In Parijs woont haar tante Millicent, een bekende modeontwerpster en het lijkt Barbie heerlijk haar weer eens op te zoeken. Ondertussen zien we dat het Ken-incident berust op een misverstand en de vriendinnen van Barbie weten hem er van te overtuigen dat Barbie wel een groot gebaar nodig heeft om in te zien dat het Ken menens is en dat hij echt van haar houdt. Ken is van plan haar achterna te reizen en in Parijs zijn liefde aan haar te verklaren, maar dat gaat niet zonder slag of stoot.

In Parijs blijkt dat het helemaal niet zo goed gaat met het modehuis van tante Millicent. De tent wordt binnen enkele dagen gesloten: er komt een hotdogrestaurant. Barbie en Millicents assistente Alice zijn hierover meer teleurgesteld dan Millicent zelf, die de kans grijpt om allerlei sporten te gaan beoefenen. Maar wanneer Barbie in een kast die op zolder verstopt staat een drietal Flairies (geen elfjes, want die hebben vleugels!) ontdekt, met de namen Shimmer, Shine en Glimmer, opent dat nieuwe perspectieven. De verlegen Alice blijkt namelijk een begenadigd ontwerpster te zijn en haar talent inspireert de Flairies tot magische daden: hierdoor worden Alice’s jurken nog schitterender. Zal het Barbie en Alice lukken om voor het weekend een succesvolle modeshow neer te zetten, zodat ze voldoende geld in kunnen zamelen voor het terugkopen van het modehuis? Er ligt ook nog concurrentie op de loer…

Evenals andere Barbiefilms is ‘Barbie in een modesprookje’ vooral een feestje voor de doelgroep: meisjes voor wie roze en glitter een way of life zijn, die nog dromen van een carrière als actrice, model of modeontwerpster en die sprekende dieren vooral schattig vinden. Wat ze krijgen is een aardige animatiefilm met een onderhoudend verhaal en natuurlijk een goede afloop. Wat extra leuk is aan deze film is het feit dat nu eindelijk eens duidelijk gemaakt wordt dat Barbie een actrice is: in haar trailer is een filmposter te zien van de vorige Barbie-dvd-release, ‘Barbie in een zeemeerminavontuur’. Eveneens prettig is het feit dat het  aloude filmcliché dat een meisje met bril en paardenstaart een make-over nodig heeft vermeden wordt en tenslotte zijn de Flairies een amusante toevoeging.