Barbie: Star Light Avontuur – Barbie: Star Light Adventure (2016)

Regie: Andrew Tan, Michael Goguen | 79 minuten | animatie, familie | Originele stemmencast: Erica Lindbeck, Robbie Daymond, Kimberly Woods, Sarah Anne Williams, Michael Chandler, Dwight Schultz, Ben Bledsoe, Jonathan Lipow, Lucien Dodge, Laura Post

Ongetwijfeld met de recente successen die ‘Star Wars’ en ‘Star Trek’ geboekt hebben in het achterhoofd zijn de producenten van ‘Barbie: Star Light Adventure’ aan het werk gezet. Nu vooral ‘Star Wars’ ook bij jonge(re) meisjes aansluiting vindt, moet Barbie in een ver sterrenstelsel ver wel toch ook vast een hit worden? Gek genoeg komt Mattel er nog mee weg ook.

In ‘Barbie: Star Light Adventure’ woont Barbie samen met haar vader (de aanwezigheid van een vader is sowieso een unicum in Barbie-films) op planeet Para-Den. Er is een profetie waarin staat dat op een gegeven moment de sterren niet meer zullen twinkelen en dansen. Ze laten dan een donker universum achter. Dat moment is nu aangebroken. Gelukkig staat er in de profetie ook iets over iemand, met leiderschapskwaliteiten, die de balans van de sterren kan herstellen. Je mag maar één keer raden wie dat is…

Inderdaad, niet lang daarna krijgt Barbie een oproep van de koning om te komen helpen met een reddingsmissie. Omdat Barbie tijdens de Ruimtespelen heeft laten zien erg handig te zijn op een hoverboard, heeft de raad van de koning haar geselecteerd, samen met een knappe jonge prins Leo van planeet Kumai, die de snelste piloot van het universum is, telepathische zusjes Kareena en Shena van planeet Tagra, en intergalactisch medaillewinnares Sal-lee van planeet Upper Plope. Het viertal begint direct met de training. Ondanks het ontzag dat Barbie voor Sal-lee heeft – ze vindt haar een veel betere hoverboarder – stelt deze zich direct op als rivale. Maar nog meer moeite heeft Barbie met het zich houden aan de regels van de koning. Wanneer ze de eerste missie met opzet saboteert omdat ze luistert naar haar hart en niet de orders opvolgt, lijkt het einde oefening, maar Barbie zou niet in een Barbie-film spelen als het niet goed af zou lopen.

Het verhaal van ‘Barbie: Star Light Adventure’ is niet heel spannend, maar zit wel aardig in elkaar, zeker met het oog op de doelgroep. Natuurlijk bevat het geen origineel idee, en speelt het opzichtig leentjebuur bij allerlei science fiction klassiekers en put het zelfs uit eigen archief voor elementen als de twee grappige sidekicks en het knuffelbare huisdier. Ook de liedjes klinken alsof je ze eerder hebt gehoord. Maar de boodschap die deze film brengt én het feit dat het meisjes voorzichtig kennis laat maken met het genre science fiction, dat maakt veel goed. Van hier is de stap naar bijvoorbeeld ‘Star Wars’ een stukje kleiner. Verder is het niets opzienbarends, maar als je kleintje van ‘Barbie’ houdt, zal deze film beslist aanslaan.

DVD- en blu-ray-release: 14 september 2016