Batman and Harley Quinn (2017)

Recensie Batman and Harley Quinn CinemagazineRegie: Sam Liu | 71 minuten | animatie, actie, avontuur, komedie, fantasie, science fiction | Originele stemmencast: Kevin Conroy, Melissa Rauch, Paget Brewster, Loren Lester, Kevin Michael Richardson, Eric Bauza, Trevor Devall, John DiMaggio, Robin Atkin Downes, Rob Paulsen, Mindy Sterling, Bruce Timm

Een inbraak bij S.T.A.R. Labs leidt tot de diefstal van een geheim wetenschapsdossier door de erkende schurken Poison Ivy en Floronic Man. Het uiteindelijke einddoel van de twee booswichten: al het dierlijke (en dus ook menselijke) leven op aarde transformeren in hybriden tussen plant en dier. De gebeurtenis vormt het startschot voor een golf van opschudding en misdaad die Gotham City al snel overspoelt. Batman en zijn kompaan Nightwing zijn genoodzaakt om de hulp in te roepen van de even excentrieke als onvoorspelbare Harley Quinn.

‘Batman and Harley Quinn’ is alweer de negentwintigste DC Universe Animated Original Movie en brengt de vermoedelijk meest geliefde DC-superheld samen met een van de populairste booswichten. Een paring die wel voor de nodige humoristische scènes zorgt. De koelbloedige, bloedserieuze en met een even duistere als realistische wereldvisie uitgeruste Batman is namelijk een complete tegenpool van de springerige en bij vlagen knotsgekke sociopaat Harley Quinn. Hoewel Batman zijn kompaan Nightwing Harleys aanwezigheid meer dan op prijs stelt, werkt de voormalige inwoonster van Arkham Asylum (de vermaarde psychiatrische inrichting van Gotham) de Dark Knight geregeld op zijn zenuwen. De film is in dezelfde stijl getekend als de in de jaren negentig populaire reeks ‘Batman: The Animated Series’ en voorzien van behoorlijk wat goede en lekker wegkijkende actiescènes.

Qua entertainmentwaarde scoort deze vlotte animatiefilm dan ook een dikke voldoende. De balans tussen de komische en meer dramatische aspecten van het verhaal is daarentegen soms een beetje zoek, waardoor de film een wat ambivalent karakter heeft. Is ‘Batman and Harley Quinn’ nu vooral een komische film die knipoogt naar de oudere Batman-klassiekers of een serieuzere exploratie van het DC-universum en een aantal van zijn bekende en minder bekende karakters? Het is niet altijd even duidelijk te zeggen. Daarnaast bevat de film ook een paar fragmenten die overduidelijk bedoeld zijn om de lachspieren aan het werk te zetten, maar het verhaal in werkelijkheid nodeloos vertragen en ophouden. En hoewel de titel ‘Batman and Harley Quinn’ een zekere gelijkwaardigheid tussen beide karakters suggereert, is het toch vooral de laatste van de twee die zich in deze animatieprent naar hartenlust kan uitleven.

‘Batman and Harley Quinn’ is zeker niet de beste of meest diepgaande animatiefilm die DC de laatste jaren heeft gemaakt. Toch is het een vermakelijk stukje animatiewerk dat veel DC-volgers zal kunnen bekoren. En de kijkers die zich ‘Batman: The Animated Series’ nog kunnen herinneren krijgen er nog een gratis stukje nostalgie bij in de vorm van een visuele trip down memory lane.

Frank Heinen

DVD-release: 13 september 2017