Batman Beyond: Return of the Joker (1999)

Regie: Butch Lukic, Curt Geda, Dan Riba, James Tucker, Kyungwon Lim, Yukio Suzuki | 71 minuten | actie, drama, thriller, animatie, avontuur, fantasie, misdaad, science fiction | Originele stemmencast: Melissa Disney, Seth Green, Sherman Howard, Teri Garr, Rachael Leigh Cook, Will Friedle, Stockard Channing, Angie Harmon, Kevin Conroy, Mari Devon, Jane Allan, Yvette Lowenthal, Cree Summer, Lauren Tom, Ryan O’Donohue, Frank Welker

‘Batman Beyond’ (‘Batman of the Future’) is in feite het vervolg op de populaire ‘Batman: Animated’ cartoonserie. De insteek van de serie is lichtjes geïnspireerd op het Batman-stripverhaal ‘The Dark Knight Returns’ van Frank Miller. Deze animatiefilm was een pilot voor de nieuwe reeks Batman-tekenfilms. Om een nieuwe generatie aan te spreken is er wat gesleuteld aan de klassieke verhaallijnen. De originele Batman, Bruce Wayne, speelt geen al te grote rol meer in de serie. In plaats van hoofdpersonage is Wayne nu meer een bijrolspeler. Het pak van de vleermuis wordt nu gevuld door een geheel nieuw personage, Terry McGinnis. De setting van de verhalen is ook veranderd. De titel geeft het al aan: het gaat over de toekomst. Veertig jaar na de verdwijning van de originele Batman is er veel veranderd in de stad. Gotham City is in een moderne, futuristische stad geworden. Auto’s hebben plaatsgemaakt voor vliegmachines.

Het wordt al snel duidelijk dat Bruce Wayne zich een vreemde voelt in zijn eigen stad. De oude, gepensioneerde miljonair slijt zijn dagen eenzaam in zijn landgoed. Sinds de dood van zijn butler voelt Wayne zich verbitterd en hij leeft nog half in het verleden. Sinds hij gestopt is met zijn nachtelijke tochten als Batman, heeft hij gezocht naar een geschikte opvolger. Die opvolger vindt hij in McGinnis. De twee botsende ego’s van verschillende generaties zorgt voor wrijving. Langzaamaan begint McGinnis te ontdekken waarom Wayne hem liever niet ziet optreden in het nieuwe Batmankostuum. Een schokkend verleden dient zich aan.

Al vanaf de eerste beelden is de grimmige, sobere sfeer van de film tastbaar. De vormgeving en animaties zijn erg strak gestileerd, nog strakker dan de oude tekenfilms. ‘Batman Beyond’ mikt dan ook op een ouder publiek. Ondanks de vrolijke kleuren, is de sfeer erg somber en soms zelfs zwartgallig. Inspiratiebron Frank Miller staat ook bekend om zijn volwassen en duistere toon. Voor fans van de Dark Knight is deze tekenfilm dan ook zeer genietbaar. Vooral de terugkeer van de Joker is schitterend uitgewerkt. In deze film benadert dit personage het karakter uit de originele strips ook het beste. De vrolijke clown uit de oude cartoonserie is verdwenen, in deze film zie je de ware aard van deze psychopaat. Het verhaal achter deze film is dan ook uitstekend uitgewerkt. Wat begint als een soort ‘whodunit’ achter de wederopstanding van de Joker, verwikkelt in een keiharde strijd om overleving. Meer over het verhaal verklappen, zou zonde zijn.

De stemacteurs zijn weer net zo goed als vanouds. Mark Hamill spreekt wederom de stem van de Joker in, dat doet hij deze keer zeer ingetogen. Kevin Conroy verzorgt de stem van de oude Bruce Wayne. Conroy sprak ook al de stem in van Wayne in de ‘Animated series’. Het nieuwe karakter, Terry McGinnis, wordt ingesproken door Will Friedle. Friedle doet dat erg bekwaam. In een korte tijd weet hij dit personage al snel een eigen karakter en identiteit te geven, alsof je al jaren bekend bent met dit personage.

Deze animatiefilm verdient het om door een breed publiek bekeken te worden. Het verhaal is intelligent, spannend en meeslepend. Het bewijs dat tekenfilms niet per definitie voor kinderen zijn.