Batman: The Long Halloween, Part Two (2021)

Regie: Chris Palmer | 86 minuten | animatie, actie | Originele stemmencast: Jensen Ackles, Josh Duhamel, Naya Rivera, Troy Baker, Laila Berzins, Billy Burke, Zach Callison, David Dastmalchian, Alyssa Diaz, John DiMaggio, Robin Atkin Downes, Alastair Duncan, Gary LeRoi Gray, Amy Landecker, Julie Nathanson, Jim Pirri, Katee Sackhoff, Fred Tatasciore, Rick D. Wasserman, Titus Welliver

Net als bij de verfilming van de geliefde comic van Frank Miller ‘The Dark Knight Returns’ koos Warner Bros. er opnieuw voor om een iconisch stripalbum in twee delen uit te brengen. Ditmaal is ‘Batman: The Long Halloween’ aan de beurt. Deze comic staat bekend als één van de meest geliefde verhalen van de vleermuisman. In de strip – en in deze animatiefilm – moet Batman het opnemen tegen een aantal superschurken. Dat klinkt niet bijzonder, maar dat is het wel!

De wrede Holiday zaait dood en verderf in Gotham City. Daardoor lopen de spanningen tussen de misdaadfamilies Falcone en Maroni lopen hoog op. Batman, James Gordon en Harvey Dent zoeken naarstig naar de identiteit van Holiday. Terwijl het trio daarmee bezig is, ontsnappen superschurken Poison Ivy, Scarecrow en Mad Hatter uit Arkham Asylum. Batman & co krijgen het nu veel moeilijker!

Wat ‘Batman: The Long Halloween, Part Two’ zo interessant maakt is de ontmaskering van Batman als onfeilbare superheld. De vleermuisman is zelf ook een mentaal gemankeerd persoon die ook met trauma’s en onverwerkt verdriet kampt. Net als de schurken waar hij tegen vecht. Ook de donkere sfeer en het mysterie rond Holiday maken dit verhaal iconisch. Deze stripverfilming blijft dichtbij het origineel en dat is fijn. Ook siert het Warner Bros. dat het complexe en gelaagde verhaal in twee delen is gehakt.

Veel animatiefilms van DC Comics kenmerken zich door de warrige verhaalstructuren. Er worden teveel verhaallijnen in een korte film gedrukt. Daardoor ademen de films niet en verliezen deze producties de impact die de beeldverhalen wel hebben. Actie gaat vóór karakteruitdieping. ‘Batman: The Long Halloween, Part Two’ draait gelukkig wel om karakteruitdieping en neemt de tijd om het verhaal te vertellen.

Ook qua actie valt er weinig te klagen. De gevechten zien er tof uit en worden overzichtelijk in beeld gebracht. Batfans moeten dit deel en de voorganger gewoon aanschaffen. Beter dan dit worden Batman films (voorlopig) niet!

Waardering: 4.5

DVD- en blu-ray-release: 25 augustus 2021