Batman: Under the Red Hood (2010)

Regie: Brandon Vietti | 75 minuten | animatie, actie, misdaad, thriller | Originele stemmencast: Bruce Greenwood, Jensen Ackles, John DiMaggio, Neil Patrick Harris, Jason Isaacs, Wade Williams, Carlos Alazraqui, Robert Clotworthy, Gary Cole, Brian George, Kelly Hu, Phil LaMarr, Alexander Martella, Vincent Martella, Jim Piddock

Een beetje Batman-fan is wel bekend met de verhaallijn van ‘Death in the Family’. Het gaat hier namelijk om de strip waarin Jason Todd – de opvolger van Dick Grayson (de eerste Robin) – sterft. Door toedoen van de Joker. Deze invloedrijke comic is nu verfilmd. In ‘Batman: Under the Red Hood’ wordt ook nog de verhaallijn van ‘Under the Hood’ gebruikt.

‘Batman: Under the Red Hood’ draait om de Red Hood. Deze goed getrainde gemaskerde man is in hoog tempo bezig om de criminaliteit van Gotham City aan te pakken. Dat doet hij op een onorthodoxe manier die Batman niet kan waarderen. De Red Hood is namelijk niet bang om te moorden. Batman gaat achter deze schurk aan en wordt daarbij geholpen door Nightwing – het alter ego van Dick Grayson (de eerste Robin). Tijdens deze klopjacht wordt de Dark Knight met zijn duistere verleden geconfronteerd.

Wat opvalt aan deze animatiefilm is dat het om een duister verhaal gaat dat niet geschikt is voor jonge kijkers. Lezers van de strip in kwestie weten wel dat het niet om een simpel verhaaltje gaat, maar niet ingewijden kunnen zich vergissen en denken dat dit een kindvriendelijke film rond de caped crusader is. ‘Batman: Under the Red Hood’ is een keiharde animatiefilm waarin veel geweld te zien is en waar niet elk personage ongeschonden uitkomt.

Om de film vloeiend te laten verlopen, is er flink in de twee stripverhalen gesneden. Een goede keuze, want zo is het verhaal voor iedereen vrij goed te volgen. Ook voor nieuwkomers. Het is duidelijk dat deze cartoon qua toonzetting geïnspireerd is op de bioscoopfilms van Christopher Nolan en de originele stripverhalen rond de vleermuisman. Batman is een zwijgzame einzelgänger en de Joker een gestoorde, sadistische psychopaat. In de animatieserie rond de caped crusader was Bats wat losser en de Joker minder bedreigend. In deze film is dat dus niet zo.

Fans van de strips rond de gemaskerde misdaadbestrijder zullen smullen van deze film die qua sfeer trouw is aan de beeldverhalen waarop deze film is gebaseerd. Stiekem is de subtiele verwijzing naar de klassieke Batman-strip ‘The Killing Joke’ in ‘Batman: Under the Red Hood’ alleen al een kijkbeurt waard. De animatie ziet er goed uit en de karakterontwerpen zijn ook goed uitgewerkt. Ook de soundtrack is sterk. Er is veel energie gestoken in het zoeken naar de juiste sfeer. De gekozen tekenstijl mengt cartooneske beelden met een meer realistische uitstraling en dat zorgt ervoor dat deze film een geheel eigen smoel heeft.