Batman Unlimited: Animal Instincts (2015)

Regie: Butch Lukic | 74 minuten | animatie, actie, avontuur | Originele stemmencast: Laura Bailey, Chris Diamantopoulos, Alastair Duncan, Will Friedle, Yuri Lowenthal, Roger Craig Smith, Dana Snyder, Keith Szarabajka, Amanda Troop

Het gaat lekker met DC Comics. De stripuitgeverij heeft een paar iconische helden in bezit die garant staan voor veel geld. Batman en Superman doen het goed aan de bioscoopkassa’s en in 2016 zijn de twee voor het eerst samen in een grootschalige bioscoopfilm te zien. Voordat het zover is brengt DC Comics een hele zwik cartoons uit. ‘ Batman Unlimited: Animal Instincts’ is er één van. Reden voor een feestje?

In ‘ Batman Unlimited: Animal Instincts’ ontdekt Batman dat er iets niet in de haak is in Gotham City. De stad wordt overspoeld door mysterieuze robots in de vorm van roofdieren. Daarnaast duiken beestachtige schurken als Cheetah, Killer Croc and Man-Bat op. Terwijl deze boeven de stad leeg willen roven, ontdekt Batman dat de vreemde zakenman Oswald Cobblepot meer weet. Hij roept de hulp in van Green Arrow, de Flash, Nightwing en Red Robin.

Tja. Als je erin slaagt om een film rond een gelaagd en iconisch personage als Batman saai te maken dan doe je iets heel fout. Regisseur Butch Lukic heeft van deze tekenfilm met een speelduur van circa 70 minuten een lange zit weten te maken. ‘Batman Unlimited: Animal Instincts’ is een aaneenschakeling van slecht geanimeerde actiescènes, niet geïntroduceerde personages en een uiterst warrige set up.

De leek krijgt niet te weten wie minder bekende personages als Green Arrow, de Flash, Nightwing en Red Robin zijn. Ook de schurken komen niet goed uit de verf. Iets meer achtergrond zou welkom zijn. Je kijkt naar een hoop felgekleurde personages, maar weet niets van ze. Batman zelf komt erg flets over en speelt tweede viool in zijn eigen film. Hij komt minimaal aan bod.

De houterige animatie, minimalistische decors en het warrige verhaalverloop (waar gaat dit over?) leveren één van de slechtste (misschien wel de slechtste) Batman cartoons ooit op.

Waardering: 1

DVD-release: 15 juli 2015