Battleship (2012)

Regie: Peter Berg | 131 minuten | actie, science fiction | Acteurs: Liam Neeson, Alexander Skarsgård, Taylor Kitsch, Brooklyn Decker, Josh Pence, Rihanna, Peter MacNicol, Jesse Plemons, Tadanobu Asano, Hamish Linklater, Reila Aphrodite, Beau Brasseaux

Voor regisseur Peter Berg is de film ‘Battleship’ naar eigen zeggen ‘een droom die uitkomt’. De Amerikaanse marine is een levenslange liefde van hem. Als kind raakte hij al gefascineerd door de geschiedenis van deze gigantische schepen en ontwikkelde hij een grote passie hiervoor, een passie die hij via zijn vader met de paplepel ingegoten heeft gekregen. Het maken van de film ‘Battleship’ (vernoemd naar het gelijknamige bordspel dat wij kennen als Zeeslag), waarin gigantische oorlogsschepen de hoofdrol op zich nemen in hun strijd om de aarde van de ondergang te behoeden, is hem dan ook op het lijf geschreven.

In ‘Battleship’ wordt de aarde weer eens aangevallen door aliens. In dit geval gaat het om gigantische metalen aliens die lukraak uit de ruimte komen vallen. De enigen die deze aliens nog kunnen stoppen zijn de mannen en vrouwen van de Amerikaanse marine. Hoofdrolspeler in dit geheel is Alex Hopper (Taylor Kitsch, bekend van de titelrol in ‘John Carter’). Alex is een vrij laks persoon bij wie alles wat hij doet mis lijkt te gaan. Om hem meer discipline bij te brengen acht zijn oudere broer Stone (Alexander Skarsgård) het verstandig dat hij zich bij de marine aansluit, waar Stone zelf ook al in dienst is. Wanneer de gigantische aliens zoals gezegd uit de lucht komen vallen worden twee van de drie grootste schepen van de marine binnen een mum van tijd vernietigd. Als de kapitein op het schip van Alex bij de aanval overlijdt moet Alex, omdat hij de hoogste in rang is, tegen wil en dank het commando overnemen en proberen de aliens te overwinnen.

Met de cast van ‘Battleship’ is weinig mis, want naast eerder genoemde hoofdrolspelers zijn er bijrollen voor Liam Neeson als Admiraal Shane, de leider van deze divisie van de mariniers en tevens vader van Samantha (Brooklyn Decker), de vriendin van Alex. Een andere opvallende bijrol is er voor popster Rihanna, die als stoere soldaat Raikes haar filmdebuut maakt en zich prima staande houdt tussen de rest van de crew. Nu vraagt de film zelf ook niet al te veel van de cast: verwacht geen interessante dialogen of intrigerende karakters in ‘Battleship’ tegen te komen want die zijn er niet. De hoofdpersonen zijn de te verwachten ‘standaard-mariniers’, stoere, gladgeschoren mannen, maar stuk voor stuk weinig inspirerende karakters.

Zoals hieruit misschien al te concluderen valt, is er weinig tot geen diepgang te bespeuren in ‘Battleship’. Het is een pure actiefilm die het moet hebben van grote explosies, veel vechtscènes en nog grotere explosies. Puur spierballenvertoon, waar op zijn tijd niets mis mee is, maar om eerlijk te zijn heb je dit na een tijdje wel gezien. Het machogedrag van de Amerikaanse marine (gejuich na elk raak schot), de slechte dialogen (nadat in het begin twee schepen van de marine vernietigd zijn, er al vele doden zijn gevallen en de chaos compleet is komt Alex met het lachwekkende ‘I have a bad feeling about this’ op de proppen) – na een tijdje heb je het hier wel mee gehad. Het is jammer dat de film nergens probeert de kijker op wat voor manier dan ook te verrassen. Ook over de aliens zelf en de achterliggende gedachte van de aanval kom je nergens iets te weten, wat extra jammer is aangezien de film door een aantal shots door de ogen van de aliens de illusie probeert te wekken dat het niet zomaar moordlustige monsters zijn die de mensheid willen vernietigen. Of dit daadwerkelijk zo is zullen we helaas nooit te weten komen.

‘Battleship’ is niks meer dan een harde actiefilm die buiten de vele indrukwekkende explosies en special effects maar bar weinig te bieden heeft. Een actiefilm kan prima slagen zonder een diepgaand verhaal, mits dit gecompenseerd wordt door onder meer een gezonde dosis humor of goed doordachte actie zoals bijvoorbeeld ‘Mission: Impossible – Ghost Protocol’ dat eerder aantoonde. ‘Battleship’ faalt hierin en het is eigenlijk een soort ‘Transformers’ op zee geworden, wat gezien het feit dat beide films door Hasbro ontwikkeld zijn niet verrassend is. Voor filmliefhebbers is ‘Battleship’ dan ook niet bepaald een droom die uitkomt geworden.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 19 april 2012
DVD- en blu-ray-release: 15 augustus 2012