Beast (2022)

Recensie Beast (2022) Cinemagazine Regie: Baltasar Kormákur | 93 minuten | thriller | Acteurs: Idris Elba, Iyana Halley, Leah Sava Jeffries, Sharlto Copley, Martin Munro, Daniel Hadebe, Thapelo Sebogodi, Chris Langa, Mduduzi Mavimbela, Chris Gxalaba, Kazi Khuboni, Tafara Nyatsanza, Ronald Mkwanazi, Naledi Mogadime, Thabo Rametsi

Idris Elba is een charmante acteur. Deze man kan met zijn aanwezigheid een middelmatige film beter maken. Helaas heeft hij niet zo’n goede agent want Elba draaft vaak in middelmatige producties op waarin hij zijn talent niet echt kan laten zien. Jammer want deze man is een brok charisma en energie. In ‘Beast’ is daarvan een vleugje te zien.

In ’Beast’ speelt Elba een vader die de band met zijn dochters lijkt te verliezen. Na het overlijden van hun moeder zijn de pubermeiden erg uit hun doen. Palief probeert het contact met zijn dochters te lijmen maar dat komt eigenlijk te laat. Hij besluit om zijn meiden mee te nemen naar Afrika om daar een excursie te maken en dieren te bekijken. Doel van deze trip is om dichter bij elkaar te komen. Dat lukt want de familie moet noodgedwongen schuilen in een jeep wanneer een woeste leeuw hen aanvalt!

Alle voortekenen zijn ongunstig: boze pubers, een pa die zich in zijn werk verdrinkt en een plek die in plaats van een paradijs een hel blijkt te zijn. ‘Beast’ is een parade van clichés. Gelukkig is er een troef in de vorm van Elba. Hij weet van de afwezige vader een inleefbaar personage te maken en slaagt erin met zijn spel van dit bordkartonnen karikatuur een mooie antiheld te maken. Ook de bijrol van Sharlto Copley als dierenbeschermer is mooi ingevuld. De vriendschap tussen hem en Elba komt goed naar voren.

Het bestaansrecht van deze film komt door de confrontaties met de leeuw. Dit beest komt uit de computer maar komt verrassend echt over. De scènes waarin het dier aanvalt, zijn intens. Soms zelfs spannend te noemen. Dat is erg knap want je kunt op voorhand al aan zien komen wie deze tocht overleeft. Helaas zijn er ook veel dode momenten in de vorm van gekibbel tussen de zusjes en botsingen tussen vader en dochter(s). Irriteren doen deze scènes niet maar het is nergens opwindend te noemen.

‘Beast’ is een kundig gemaakte genrefilm mét Idris Elba. Een mooie 7 dus.

Bioscooprelease: 11 augustus 2022
PVOD-release: 11 oktober 2022