Beautiful Bitch (2007)

Regie: Martin Theo Krieger | 103 minuten | drama | Acteurs: Katharina Derr, Sina Tkotsch, Patrick von Blume, Lucien Le Rest, Igor Dolgatschew, Tom Lass, Aljosha Horvat, Therese Hämer, Leonie Benesch, Rolf Berg, Fahime Farzanessa, Vivien La Fleur, Jürgen Rißmann

Enkele jaren geleden las de Duitse regisseur Martin Theo Krieger in de krant een artikel over dakloze weeskinderen die gedwongen werden tot jeugdcriminaliteit. Hij raakte geïntrigeerd door deze kinderen en hun achtergrond en besloot informatie te zoeken over dit onderwerp. Hij kwam in contact met kinderen wiens levens geregeerd worden door hun ‘baas’, de man (of vrouw) die hen dwingt om elke dag een bepaald minimum bedrag bij elkaar te stelen. Voor al dat zakkenrollen en tassenroven krijgen ze eten en onderdak. Bovendien wordt hen beloofd dat het geld dat ze bijeenbrengen niet alleen voor hun baas is maar dat ze er zelf uiteindelijk ook beter van zullen worden. Uiteraard steekt de baas al het geld in zijn eigen zak en zien de kinderen er niets van terug. Ze worden lichamelijk en geestelijk mishandeld als ze niet gehoorzamen of niet genoeg geld bijeenbrengen. Velen van hen raken alleen nog maar meer in de problemen dan ze al zaten en grijpen naar de verdovende middelen om hun pijn en verdriet maar niet te hoeven voelen.

Krieger gebruikte de onmenselijke omstandigheden waarin deze kinderen leven als uitgangspunt voor zijn film ‘Beautiful Bitch’ (2007). Bica (Katharina Derr) is een vijftienjarig meisje dat met haar kleine broertje door de straten van Boekarest zwerft. Ouders hebben ze niet meer en ze moeten rondkomen van wat ze bij elkaar weten te stelen. Omdat de politie hen elk moment op kan pakken, zijn ze altijd op hun hoede. Op een dag wordt Bica’s broertje opgepakt; ze weet zelf maar net te ontkomen. De verbitterde Cristu (Patrick von Blume), een voormalige politieagent die haar al een tijdje in de gaten houdt, stapt op haar af met de vraag of ze niet met hem mee wil naar Duitsland om daar veel geld te verdienen. Bica, door het verlies van haar broertje compleet gebroken, ziet het louche aanbod als haar enige hoop om ooit helemaal opnieuw te kunnen beginnen. Ze stemt toe en reist met Cristu naar Düsseldorf, waar ze in de straatcriminaliteit terechtkomt. Ze deelt een aftandse flat met Cristu en drie lotgenootjes, onder wie de elfjarige stotteraar Nicu (Lucien Le Rest).

Bica volbrengt haar taak naar behoren en brengt veel geld binnen bij Cristu. Alles verandert echter op de dag dat ze in een warenhuis een man berooft en zijn dochter achter haar aanrent. Deze Milka (Sina Tkotsch) is van haar leeftijd maar compleet tegenovergesteld opgevoed. Ze is verwend tot op het bot en heeft altijd wel wat te mopperen. Aanvankelijk is ze erg kwaad op Bica, maar nadat ze elkaar vaker tegen zijn gekomen ontstaat er een merkwaardige maar oprechte vriendschap tussen de twee. Milka noemt Bica ‘Bitch’, omdat ze haar naam niet goed uit kan spreken. Beide tieners leren veel van elkaar. Bica maakt Milka wijs dat ze niet altijd zo negatief moet doen en haar ouders niet moet afzeiken – ze mag blij zijn dat ze ouders heeft! Ook leert ze dat materiële en oppervlakkige zaken niet belangrijk zijn in het leven. Bica leert op haar beurt van Milka dat ze er mag zijn en dat ze van zich af moet bijten. Want hoewel ze aanvankelijk niet vertelt hoe de vork in de steel zit, komen Milka en haar vrienden er al snel achter hoe Bica leeft en dat ze in gevaar is als ze haar niet helpen.

‘Beautiful Bitch’ vertelt een universele boodschap over de waarde van vriendschappen. Regisseur en scenarioschrijver Martin Theo Krieger giet zijn film in een voor jongeren erg herkenbaar jasje. Zijn stijl is realistisch – Hollywood zou hier een happier end aan hebben gebreid – en biedt je als kijker een sprankje hoop. Grootste kracht van dit drama is hoofdrolspeelster Katharina Derr, een debutante die acteert alsof ze al jaren niets anders doet. Innemend en warm, maar soms ook ernstig. Maar altijd houdt ze een zweem van mystiek om zich heen, een open boek wordt ze nooit. Ze overtuigt als een meisje dat zware tijden heeft gekend maar immer een beetje hoop heeft gehouden op een beter leven. Ook de overige acteurs spelen uitstekend. De productie is verder tot in de puntjes verzorgd en bijzonder gedetailleerd uitgewerkt. ‘Beautiful Bitch’ is niet bijster origineel en weet niet echt te verrassen. Martin Theo Krieger heeft desondanks een integere film gemaakt over de bijzondere vriendschap tussen twee jonge vrouwen, die vooral dankzij het prima acteerwerk prima overeind blijft.

Bioscooprelease: 10 september 2009