Beauty and the Dogs – Aala Kaf Ifrit (2017)

Recensie Beauty and the Dogs CinemagazineRegie: Kaouther Ben Hania | 100 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Mariam Al Ferjani, Ghanem Zrelli, Noomen Hamda, Mohamed Akkari, Chedly Arfaoui, Anissa Daoud, Mourad Gharsalli, Neder Ghouati

Wordt het niet tijd om het woord ‘revolutie’ bij het oud vuil te zetten? Niet dat er geen revoluties meer plaatsvinden, maar steeds weer schept zo’n revolutie verwachtingen die het nooit kan waarmaken. Waar men hoopt op een totale omwenteling, blijkt zo’n revolutie vaak steken in een ondemocratische wisseling van de politieke macht. Die nieuwe machthebbers worden dan weer belemmerd door ambtelijke instituten die vooral willen dat alles bij het oude blijft. Zo zal een corrupte en vrouwonvriendelijke politiemacht niet van de een op de andere dag veranderen in een korps van empathische dienders met een bloemetje in het knoopsgat en een luisterend oor voor slachtoffers.

Voor wie deze droge intro heeft overleefd gaan we over op ‘Beauty and the Dogs’, een Tunesisch misdaaddrama in 9 hoofdstukken. Gebaseerd op ware gebeurtenissen vertelt de film het trieste verhaal van de mooie Mariam die tijdens een feestje besluit om met een leuke jongen een strandwandeling te maken. Wanneer een groepje agenten opduikt gaat het helemaal mis. Drie agenten verkrachten Mariam en nemen daarna de benen. Mariam gaat eerst naar een ziekenhuis en wil daarna aangifte doen bij de politie. Maar ondanks dat Tunesië kort daarvoor zijn revolutie heeft beleefd, bestaat het politiekorps niet uit empathische dienders met een bloemetje in het knoopsgat en een luisterend oor voor slachtoffers.

In ‘Beauty and the Dogs’ volgen we de hellegang van Mariam. Eerst de extreme bureaucratie van het ziekenhuis, daarna de tocht van politiepost naar politiepost, van macho-agent naar macho-agent. Mariam wordt beledigd, bedreigd en bespot, met als doel dat zij de aangifte intrekt. Prima gespeeld door debutante Mariam Al Ferjani, zien we hoe onze heldin steeds wanhopiger wordt en steeds meer de moed verliest.

Het is jammer dat de ellende net iets te lang doorgaat. Na een uur zijn we als publiek helemaal murw gebeukt en begrijpen we allang dat de verkrachting staat voor iets groters: de ellende die de gewone Tunesiër wordt aangedaan door zijn eigen instituten. Bovendien wordt het hier allemaal wel erg zwart-wit gebracht, met de grootogige Al Ferjani als hulpeloos slachtoffer en (bijna) alle agenten als potentiële verkrachters.

Intens is het allemaal wel, je blijft steeds meeleven met die arme Mariam en de urgentie spat van het scherm. Zo heeft die Tunesische revolutie in ieder geval nog iets opgeleverd: een aardige film. Een schrale opbrengst, dat wel.

Bioscooprelease: 19 april 2018
‘Beauty and the Dogs’ is in april 2018 te zien in filmtheaters door het hele land in het kader van Movies That Matter on tour.