Becoming Astrid – Unga Astrid (2018)

Recensie Becoming Astrid CinemagazineRegie: Pernille Fischer Christensen | 123 minuten | drama, biografie | Acteurs: Alba August, Trine Dyrholm, Maria Bonnevie, Björn Gustafsson, Magnus Krepper, Henrik Rafaelsen, Eric Ericson, Ola Normelli, Maria Fahl Vikander, Casper Kjær Jensen, Lars Väringer, Liv LeMoyne, Maria Alm Norell, Sofia Karemyr, Mira Mitchell, Marius Damslev, Willy Ramnek Petri

‘Becoming Astrid’ is goed verzorgd kostuumdrama, waarin de jonge jaren van schrijfster Astrid Lindgren in Zweden aan bod komen. Een christelijke jeugd is het, met het nodige waarschuwen voor Sodom en Gomorra. Tiener Astrid (Alba August/verder geen Pippi) is een kritische geest, die het evangelie gemakkelijk ontwaart als hypocriet. En dat vinden de volwassenen van de jaren twintig niet leuk natuurlijk. Erg dramatisch doet het zich niet voor, want liefdeloos is het nu ook weer niet in het omvangrijke boerengezin Ericsson, de meisjesnaam van Lindgren.

Vader (Magnus Krepper) staat bijvoorbeeld niet onontvankelijk tegenover de schrijfaspiraties van de jonge Astrid. De charmante tiener krijgt een stageplaats bij het lokale sufferdje, een krant even familiaal en hoog gesloten als aanvankelijk deze boerendochter. De muziek wordt al iets spannender als Astrid voor het eerst probeert te typen. De film blijft ondertussen even authentiek als lichtvoetig – sprankelend historisch drama. Regisseur Pernille Fischer Christensen beseft goed dat je de kijker niet als vee door de hekken van de handeling moet drijven.

Krantenman Blomberg (Henrik Rafaelsen) neemt Astrid in vertrouwen over zijn gezinsproblemen, en ook dat is geloofwaardig, want het meisje kan het aan en Blomberg is te goeder trouw. Astrid mag al snel zelf artikelen schrijven, om ‘de vrouwelijke lezers te interesseren’. De vlechtjes van de tiener worden fluks verruild voor een vlot jongedameskapsel, met bijbehorende gevolgen. Natuurlijk is uiteindelijk niemand belangeloos – ook Blomberg niet, en Astrids leven raakt in een stroomversnelling. Het drama behoudt daardoor zowel tempo als diepgang, en dat is toe te schrijven aan de kwieke August, een sympathiek ankerpunt.

‘Becoming Astrid’ blijft verder toegankelijk en vaardig gemaakt, zoals televisiedrama van de BBC. Het had iets meer kunnen schuren misschien, bijvoorbeeld omdat me too-aspecten meespelen waar wat overheen gelopen wordt, maar de film heeft dan al voldoende krediet opgebouwd bij de kijker, die zich vast en zeker soepel zal laten meevoeren door het pierement van het zeker niet pijnloze damesleven, met Tryne Dyrholm (‘Kollektivet’) als pleegmoeder voor Astrids buitenechtelijke zoon. Dat het schrijverschap van Lindgren verder tweede viool speelt in deze biopic, nemen we voor lief.

Jan-Kees Verschuure

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 29 november 2018