Becoming Led Zeppelin (2025)

Recensie Becoming Led Zeppelin CinemagazineRegie: Bernard MacMahon | 122 minuten | documentaire, muziek | Met: Robert Plant, Jimmy Page, John Bonham, John Paul Jones

Met ‘Becoming Led Zeppelin’ is er een officiële documentaire verschenen waarin de leden van deze legendarische band zelf aan het woord komen. Hoewel er talloze boeken en andere films verschenen zijn, hoop je als kijker dan toch op nieuwe perspectieven, inside info en kleurrijke verhalen; zeker als de poster “An access-all-areas journey” belooft.

Er wordt een chronologisch beeld geschetst met de nadruk op de ontstaansgeschiedenis en de eerste jaren. Mooi detail is dat de naam bedacht is door Keith Moon, de drummer van The Who. Hij stelde de naam ‘Led Zeppelin’ voor, omdat hij ervan overtuigd was dat ze, net als de befaamde Hindenburg, ter aarde zouden storten. Hij had niet verder van de waarheid kunnen zitten, want vijftig jaar later spreekt de band nog steeds enorm tot de verbeelding, alleen al vanwege het feit dat ‘Stairway To Heaven’ structureel in de top tien staat van allerlei lijsten, zoals de Top 2000.

Wat direct opvalt is dat alleen de oud-leden zelf aan het woord komen. Er zijn afzonderlijke interviews te zien met Jimmy Page (gitaar), Robert Plant (zang) en John Paul Jones (bas). De al in 1980 overleden drummer John Bonham is te horen op een niet eerder gebruikte opname van een interview. Vaak worden documentaires als deze overspoeld door andere bekendheden die de ene naar de andere loftrompet steken. Het is een verademing dat het hier niet gebeurt én het laat ook meer ruimte voor het verhaal van de heren zelf. Mooi hierbij is om te zien hoe de oud-leden reageren op de audio-opnames van hun overleden vriend.

Alle vier hebben hun roots in het Engeland van vlak na de Tweede Wereldoorlog, met Amerika als muzikaal gidsland; in het bijzonder de blues en de R&B. Page en Jones beginnen hun carrière als sessiemuzikanten en zijn onder andere te horen op het legendarische Bond-theme ‘Goldfinger’ van Shirley Bassey. Plant en Bonham spelen vooral in lokale bands en via wat omzwervingen richten ze in 1968 de band op, en de rest is geschiedenis.

De muziek staat als een huis en biedt een prachtige inkijk in het repertoire. Bij het kijken krijg je direct zin de albums te gaan luisteren (tip: ‘How The West Was Won’) en ongetwijfeld zijn er grote groepen mensen die het repertoire (opnieuw) gaan ontdekken door het kijken van ‘Becoming Led Zeppelin’. Als dat het doel is geweest van de makers dan zijn ze ruimschoots geslaagd. Er zijn veel live beelden te zien met daarbij ook fragmenten die nog niet eerder vertoond zijn.

Toch begint er halverwege ‘Becoming Led Zeppelin’ iets te knagen. Al snel blijkt dat het vooral een goednieuwsshow wordt met – zoals de titel eigenlijk al zegt – vooral de nadruk op het ontstaan. Het is echter met name de periode in de jaren zeventig die gekenmerkt wordt door de meest wilde verhalen en anekdotes. Daar zitten dingen bij waar de spreekwoordelijke honden geen brood van lusten en die in het #MeToo-tijdperk niet bepaald in een positief daglicht staan. Nu hoeft zo’n documentaire geen juice-kanaal te zijn, maar het structureel achterwege laten van de excessen voelt raar. Los van de buitensporige toestanden zijn er ook nog genoeg andere spanningen geweest in de loop der jaren. Zo had Jimmy Page bijvoorbeeld graag nog een reünietour gedaan, maar de anderen, en met name Plant, hadden daar geen zin in. Juist in een document als dit zou het interessant zijn om daar nog eens op terug te grijpen, het liefst met iedereen in dezelfde ruimte. Ook zijn er nog de verschillende zaken over het auteursrecht van sommige nummers, omdat de band altijd bijzonder vrij is omgegaan met bestaande bluesnummers.

Er is duidelijk een insteek gekozen om de focus te leggen op de muziek. Vanuit dat oogpunt is ‘Becoming Led Zeppelin’ bijzonder geslaagd. Maar het scoort onvoldoende in het geven van een volledig overzicht. Het is voor de doorgewinterde fan echt te hopen dat er ooit nog een miniserie komt waarin de tijd wordt genomen voor alle aspecten, zowel de mooie als de minder fraaie. Zoals de titel van één van de tientallen klappers van de band zegt: ‘Good Times, Bad Times’.

Gijsbert Ambachtsheer

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 27 februari 2025