Becoming Zlatan – Den unge Zlatan (2015)

Regie: Fredrik Gertten, Magnus Gertten | 95 minuten | documentaire, sport | Met: Zlatan Ibrahimovic, Leo Beenhakker, Mido, Andy van der Meijde, Ronald Koeman, Marco van Basten, Jari Litmanen, Fabio Capello, Jan van Halst, David Endt, Luciano Moggi

De uitdrukking ‘twee vliegen in één klap slaan’ is zeker van toepassing op filmmakers Fredrik en Magnus Gertten. De Zweedse broers filmden rond de eeuwwisseling bij Malmö FF, hun favoriete voetbalclub. Het resultaat van die maandenlange opnamen, ‘Vägen tillbaka – Blådårar 2’ (2002), volgde de degradatie van het elftal uit de hoogste divisie. Één van de spelers in Malmö FF is de ambitieuze Zlatan Ibrahimovic (1981). Zlatan loopt over van het talent en de gebroeders Gertten voelden aan dat ze de vele uren film beter konden bewaren om er later nog iets mee te doen. Dat resulteerde meer dan een decennium later in ‘Becoming Zlatan’. Het moet een droom zijn die uitkomt, als documentairemaker beschikken over zoveel beeldmateriaal van een jongen die op het moment van filmen weliswaar een beloftevolle voetballer is, maar er nog niets vast staat over zijn toekomst.

In ‘Becoming Zlatan’ krijgen we een redelijk compleet overzicht van de stormachtige carrière van de stervoetballer, met name zijn tijd bij Malmö FF, Ajax en Juventus. In interviews met bijvoorbeeld Leo Beenhakker, die verantwoordelijk was voor de aankoop van de jonge getalenteerde voetballer, collega-spits Mido en Andy van der Meijde (Zlatans beste en misschien wel enige vriend tijdens zijn contract bij Ajax) laten zij hun licht schijnen op de voetballer, maar ook de jongen achter het masker van arrogantie. Het beeld van een Zweedse jongvolwassene, die na de dagelijkse training zich terugtrekt in zijn huis in Diemen en dan vaak in alle eenzaamheid zijn tijd verdrijft met het spelen van computergames – of dat van een in zijn uppie dinerende Zlatan in een Italiaanse Ikea – maakt je triest en geeft je het idee dat je iets meer begrijpt van de psyche van Zlatan. Maar dan zijn er weer uitspraken en acties van de sterspeler zelf waaruit blijkt dat hij ook op het veld een Einzelgänger is, die zichzelf boven iedereen uit vindt steken, maar nog een hoop te leren heeft.

‘Becoming Zlatan’ bevat voor kenners weinig nieuwe informatie, maar is desondanks een kijkje waard. Beelden van de heropening van het voetbalveldje waar Zlatan als kind een groot deel van zijn jeugd doorbracht, ontroeren. Wat de film erg goed doet is het belichten van alle kanten van koning Zlatan. Waar veel documentairemakers de fout in gaan en vooral een egostrelend document maken, schuwen de twee Gerttens de negatieve kanten van ’s Zwedens beste voetballer ooit niet. Wel had de film baat gehad bij een logischere montage, nu springt de documentaire heen en weer in de tijd en dat wekt soms irritatie op. Zlatan Ibrahimovic blijft na het zien van ‘Becoming Zlatan’ nog steeds een enigma. Maar is dat echt erg?

Bioscooprelease: 13 februari 2016
VOD-release: 25 februari 2016
DVD-release: 25 februari 2016