Bedtime Stories (2008)

Regie: Adam Shankman | 94 minuten | komedie, familie, fantasie | Acteurs: Adam Sandler, Keri Russell, Guy Pearce, Courteney Cox, Teresa Palmer, Russell Brand, Lucy Lawless, Jonathan Pryce, Aisha Tyler, Kathryn Joosten, Richard Griffiths, Dana Goodman, Debbie Lee Carrington, Julia Lea Wolov, Jasmine Dustin, Abigail Droeger, Veronica Bennett, Mikey Post, Bob Ross, Brian Peck, Annalise Basso, Lulu, Nicole Sciacca, Jonathan Morgan Heit, Jayme Lynn Evans, Laura King Kesling, Catherine Kwong, Richard Schimmelpfenneg, Matt Jordon, Franklin Ruehl, Myra Cheney, Danni Katz, Johntae Lipscomb, Ricky Marciano, Sarah Buxton, Adam Greeves, Maxine Hayden, Mark Kubr, Jordan Lawson, Louis Riviere, Sebastian Saraceno

Disneys kerstfilm voor 2008 is ‘Bedtime Stories’ en hoewel deze familiefilm nergens het niveau van het vele malen betere ‘Enchanted’, Disneys kersthit van het jaar ervoor, haalt, is het een aardig tijdverdrijf. Marty Bronson (Jonathan Pryce, die eveneens de voice-over voor zijn rekening neemt) runt het Sunny Vista Motel, een klein familiemotel, en heeft vooral een goede band met zijn zoon Skeeter (Thomas Hoffman, die zo goed gecast is als jonge versie van Adam Sandler, dat het gewoon griezelig is). Hij leert zijn zoon dat fantasie geen grenzen kent en bewijst dit regelmatig door hem zelfbedachte verhalen te vertellen voor Skeeter gaat slapen. Skeeter op zijn beurt helpt zijn vader met het bedenken van verbeteringen voor het motel. Hoewel Marty een goede vader en een goed gastheer is, is hij echter geen goede zakenman en hij ziet zichzelf genoodzaakt het motel te verkopen aan Barry Nottingham (Richard Griffiths). Wel laat Marty Barry mondeling een belofte doen dat Skeeter ooit weer het familiebedrijf mag runnen.

Jaren later is Skeeter (Adam Sandler) geen trede op de maatschappelijke ladder hoger geklommen; hij vervult nog steeds de taak van manusje-van-alles in het inmiddels zeer groot geworden hotel. Marty is inmiddels overleden, maar Skeeter is de belofte niet vergeten en draagt het hotel nog altijd een warm hart toe. Wanneer zijn recentelijk gescheiden zus Wendy (Courteney Cox) hem vraagt een week lang ’s avonds en ’s nachts op haar twee kinderen te passen, omdat zij noodgedwongen voor een sollicitatiegesprek op reis moet, stemt hij toe, ondanks dat hij zijn nichtje en neefje vier jaar niet gezien heeft. De dagshift neemt Wendy’s vriendin en collega Jill (Keri Russell) op zich en de relatie tussen Skeeter en Jill gaat zo slecht van start dat een romance overduidelijk in de lucht hangt.

Het is jammer dat de makers het noodzakelijk vonden in ‘Bedtime Stories’ naast de “groei” die Skeeters personage doormaakt, ook nog een liefdesverhaal te proppen, want daardoor krijgen beide aspecten te weinig aandacht. Skeeter en Jill gaan van spontane antipathie naar het elkaar gedogen en dan ineens moet de kijker geloven dat ze voor elkaar zijn gevallen. Hierdoor komen de ideeën die Skeeter heeft om zijn carrière een boost te geven al net zo uit de lucht vallen. Het is ook spijtig dat enkele bijrolacteurs minder te doen hebben dan de film goed doet: Engelse komiek Russell Brand is erg grappig, maar ook Teresa Palmer is leuk, maar er had meer in hun rollen gezeten. Guy Pearce, een bijna onherkenbare Lucy Lawless en Richard Griffiths zijn slechts karikaturen en maken daardoor meer kapot dan dat zij een positieve invloed hebben op de film. Maar het moet gezegd: het uitgangspunt van de film – verhaaltjes voor het slapengaan worden de dag er na waarheid – is absoluut het sterkste punt van de film, het is een genot om te zien hoe de door Skeeter vertelde en door nichtje Bobbie en neefje Patrick aangevulde verhalen zich de volgende dag openbaren. Skeeters verwoede pogingen om de bedenksels in zijn voordeel te laten spreken zijn hilarisch, evenals de scènes waarin hij al aan ziet komen wat er gebeurt (“Zullen we gaan schuilen voor de regen?”) en de sequenties waarin hij juist wil voorkomen dat deze gebeurtenissen plaatsvinden, zoals het aanschaffen van allerlei brandwerend materiaal. De visuele effecten zijn erg mooi en het is duidelijk dat er veel aandacht aan dit onderdeel is besteed: de manier waarop de sprookjes in Skeeters echte leven waarheid worden is zeer inventief.

(Jonge) kijkers zullen in een deuk liggen om Bugsy, de cavia die dankzij een combinatie van CGI en live action ogen als schoteltjes heeft. Voor de volwassen kijkers zitten er voldoende knipogen in (zoals de door Teresa Palmer gespeelde Paris Hilton-parodie, die gelukkig niet zo heel flauw is). Ook het gebruik van muziek is perfect (denk aan de scène als Skeeter in zijn auto verwoed zoekt naar een radiostation dat geen nummer met enige vorm van ‘vuur’ uitzendt). ‘Bedtime Stories’ is daardoor een leuke film voor jong en oud, maar wel een met de nodige schoonheidsfoutjes.

Bioscooprelease: 25 december 2008