Before Midnight (2013)

Regie: Richard Linklater | 108 minuten | drama | Acteurs: Ethan Hawke, Julie Delpy, Seamus Davey-Fitzpatrick, Ariane Labed, Athina Rachel Tsangari, Yota Argyropoulou, Panos Koronis, Jennifer Prior, Charlotte Prior

In het derde deel van de Before-reeks sluit het succesvolle trio bestaande uit Richard Linklater, Ethan Hawke en Julie Delpy de handen andermaal ineen. In ‘Before Midnight’ zijn Jesse (Ethan Hawke) en Celine (Julie Delpy) achttien jaar na hun eerste ontmoeting op vakantie in Griekenland, dit subtropische klimaat past goed bij de broeierige relatie van het inmiddels veertigjarige koppel. Door de prachtige lange scènes en de misschien wel nog mooiere dialoog komen de alledaagse sores, plezier en liefdesperikelen op een verrassend vertrouwde wijze naar voren.

De tweede scène is zo uitzonderlijk volmaakt dat deze de status als klassieker al bijna niet kan ontgaan. In deze minstens vijftien minuten durende long take wordt het duidelijk met welke perfectie de dialoog uitgewerkt is. De scène bestaat namelijk alleen maar uit een alledaags gesprek tussen Jesse en Celine terwijl ze over de Griekse autoweg rijden, toch verveelt het geen seconde door de secuur gekozen woorden. Ook op acteergebied is het een vruchtbare autorit, niet alleen de voortreffelijk op elkaar ingespeelde Hawke en Delpy stelen de show, ook de op de achterbank slapende dochters van het koppel weten het dutten tot hogeschool acteren te promoveren.

Het zijn de prachtige zinnen, de manier waarop ze worden uitgesproken en de reacties die ze uitlokken die de film zo boeiend maken. Het is knap dat ‘Before Midnight’ met haar visuele karakter ondanks de nadruk op woorden de kijker toch op zijn minst weet te amuseren. De verbinding met het ambt van Jesse en de passie van het grootste gedeelte van het gezelschap waar het koppel de vakantie mee doorbrengt kan daarom geen toeval zijn, deze houden zich namelijk allemaal bezig met het schrijven en lezen van boeken. Het is dan ook heel treffend dat de discussie over het bestaan als auteur zo maar een passage uit een goed geschreven roman had kunnen zijn.

In de afgelopen achttien jaar is er veel veranderd, dit betekent echter niet dat de combinatie Richard Linklater, Ethan Hawke en Julie Delpy minder succesvol is. Met ‘Before Midnight’ bewijzen ze namelijk voor de derde keer dat een mooie film niet per se vol hoeft te zitten met spectaculaire gebeurtenissen. Het is daarom wachten tot de zon weer opkomt in 2022.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 6 juni 2013
VOD-release: 3 december 2013