Before We Fall in Love Again – Nian ni ru xi (2006)

Regie: James Lee | 99 minuten | drama | Acteurs: Amy Len, Pete Teo, Chye Chee Keong, Cheong Wai Loon, Koo Chi Kien, Patrick Teoh, Seiya Shimada, Berg Lee

Het in zwart wit opgenomen ‘Before We Fall in Love Again’ is het eerste deel van James Lee’s liefdestrilogie (‘Things We Do When We Fall in Love’ en ‘Waiting for Love’ volgden). Evenals de eerdere film van de Maleisische regisseur , ‘The Beautiful Washing Machine’, gaat het om een verloren liefde, al is de wijze waarop dit in het verhaal verweven is afwijkend. In ‘The Beautiful Washing Machine’ ging het niet eens meer over de afwezige geliefde, in ‘Before…’ is dat zo ongeveer het enige waar het om draait. Changs vrouw Ling Yue heeft hem – zonder enige duidelijke aanleiding – op een dag verlaten. Op het moment dat de film start is dat een maand geleden. Evenals in ‘Washing Machine’ (waaraan Lee nog refereert door een flashbackscène waarin Ling Yue en Chang een wasmachine kopen) wordt de hoofdpersoon, die een onduidelijke administratieve functie vervult op een kantoor in Kuala Lumpur, bij zijn baas geroepen omdat de privésituatie van de werknemer van invloed is op zijn presteren op de zaak. Changs baas geeft de tegenstribbelende man vakantie, die hij uiteindelijk maar besluit te benutten voor een reis naar Praag, een bestemming die Ling Yue herhaaldelijk als favoriete bestemming uit heeft gesproken. Zover komt het echter niet, Chang wordt op straat aangesproken door Tong, een man die beweert Ling Yue’s minnaar te zijn. Chang nodigt Tong uit voor een kop koffie en de twee leggen hun ervaringen met Ling Yue naast elkaar.

Het verhaal ontvouwt zich zeer traag. In lange shots, voornamelijk flashbacks van beide mannen, die overigens perfect gemonteerd zijn in de film, probeert Lee de kijker deelgenoot te maken van de relatie die Ling Yue heeft (gehad) met Tong en Chang. Wat vooral frappant is, is haar rol hierin. Bij een vrouw die er zo koelbloedig een buitenechtelijke verhouding op nahoudt, stel je je een ander persoon voor dan Ling Yue, Zij is niet onaantrekkelijk, maar eerder een grijze muis dan dat zij passionele gevoelens bij mannen op zou kunnen wekken. De reden waarom zij met Tong om blijft gaan wordt ook niet duidelijk; zij kende hem al voor zij haar liefde aan collega Chang kenbaar maakt, maar haar gevoelens voor die laatste lijken in eerste instantie zo sterk dat je zou verwachten dat ze daar voldoende aan zou moeten hebben. Sommige scènes zijn vertederend, zoals de scène waarin Ling Yue plast, maar Lee heeft er ook voor gekozen een aantal overbodige taferelen toe te voegen, die de toch al langzaam voorbij tikkende minuten nodeloos opvullen. Het derde deel van de film, waarin Chang en Tong actief op zoek gaan naar een antwoord op de vraag die hen bezighoudt, is het meest interessant. Dit ligt voor een groot deel aan de amusante bijrollen, zoals die van de criminelen die Ling Yue’s eerste vriendje in elkaar slaan en de jonge vrouw die in de hotelkamer van Chang en Tong wil schuilen omdat ze ruzie heeft gehad met haar vriendje. Het zijn personages die net zo goed uit geknipt hadden kunnen worden, maar de film wel een laagje ironie meegeven.  Lee gaat er prat op geen antwoorden te geven in zijn films, zo ook in ‘Before We Fall in Love Again’. De epiloog, geschoten in kleur, biedt de kijker dan ook nauwelijks verlichting, maar zal hoogstwaarschijnlijk meer vraagtekens oproepen. Geen film dus voor mensen die een afgerond verhaal willen zien en zeker niet voor mensen die niet in staat zijn minutenlang naar een scherm te kijken waar niets noemenswaardigs gebeurd. Voor sfeer, mysterie en mooie beelden ben je wel aan het goede adres.