Beginning Filmmaking (2007)

Regie: Jay Rosenblatt | 23 minuten | korte film, documentaire | Met: Ella Rosenblatt, Jay Rosenblatt

Iedereen die een baby of peuter in zijn of haar omgeving heeft of heeft gehad, herkent het wel: het grote “wat zal hij of zij later worden”-vraagstuk. Veel volwassenen zien graag iets in hun kroost, of dat van een ander. Vindt de baby het leuk om met pannen te spelen? Dan wordt ie vast kok. Speelt de peuter graag met autootjes? Dan ligt er ongetwijfeld een carrière als automonteur in het verschiet. Interessanter wordt het zelfs als een klein kind belangstelling toont voor iets dat eigenlijk nog niet in zijn of haar belevingswereld thuis hoort, maar in dat van een volwassene, bijvoorbeeld een computer of een videocamera, zoals in het geval van Ella Rosenblatt. Op haar tweede laat ze weten erg geïnteresseerd te zijn in de videocamera van haar vader, filmmaker Jay Rosenblatt. Verheugd over zijn dochters interesse in zijn vak besluit Jay Ella op haar vierde verjaardag een videocamera cadeau te doen, en voorspelt hierbij dat zij binnen een jaar een film zal maken. De documentaire ‘Beginning Filmmaking’ volgt Ella en Jay in dat jaar.

Op zich heeft Jay Rosenblatt een interessant uitgangspunt gevonden voor een documentaire. Of het project nu wel of niet slaagt, het is altijd boeiend om te zien hoe kinderen reageren in bepaalde situaties. Ella is een slimme leergierige peuter, maar in dat laatste woord ligt het resultaat van het project eigenlijk al besloten, ze is een peuter, en die kun je als volwassene niet in een richting dwingen die je zou willen, althans je kunt geen kunsten van ze verlangen die ze gezien hun leeftijd nog niet onder de knie kunnen krijgen. Het is goed voor te stellen hoe het Jay’s droom is, om een dochter te hebben die op zeer jonge leeftijd al een film weet te maken en die later daardoor ongetwijfeld in vaders voetsporen zal treden, maar het blijkt wat te hoog gegrepen. Ella, overigens een beeld van een meisje om te zien, leert redelijk wat filmtermen in haar vijfde levensjaar, maar krijgt slechts zelden ideeën voor een film en is vaker wel dan niet geïrriteerd of afgeleid als haar vader zijn kennis op haar over wil brengen. Grappig is hoe ze de camera gebruikt om haar vader te manipuleren in de scène waarin ze vertelt dat ze graag wil filmen hoe ze een lolly eet.

‘Beginning Filmmaking’ is een prettige documentaire die – ondanks dat je het ambitieuze plan van de regisseur al ziet falen voor de film goed en wel van start is gegaan – wel de volledige speeltijd weet te boeien. Dit is dan met name te danken aan de komische scènes met Ella in de hoofdrol. Misschien niet vaders wens, maar een plekje voor de camera in plaats van erachter past deze mini ster ook prima.