Being James Bond (2021)

Regie: Baillie Walsh | 46 minuten | documentaire | Met: Daniel Craig, Michael G. Wilson, Barbara Broccoli, Martin Campbell, Sam Mendes, Cary Joji Fukunaga, Marc Foster, Judi Dench, Eva Green, Javier Bardem, Hugh Jackman, Ben Whishaw, Javier Bardem, Rachel Weisz, Mads Mikkelsen, Bérénice Marlohe, Léa Seydoux, Naomie Harris, Ralph Fiennes, Harrison Ford, Monica Bellucci, Gemma Arterton

Op het moment van schrijven is nog niet bekend wie de opvolger van Daniel Craig wordt, dus vooralsnog kunnen we nog steeds zeggen: Daniel Craig is James Bond. Het vertolken van de rol van legendarische geheimagent is voor de Britse acteur, net als voor zijn voorgangers, van immense invloed geweest op leven en carrière. Toen hij in 2005 aangekondigd werd als de 006th screen Bond lag de paparazzi op de loer, schreven een stel bloggers hun ongenoegen over de eerste blonde Bond af op craignotbond dot com en leek de lat om zich te bewijzen hoger te liggen dan bij zijn voorgaande collega’s. In ‘Being James Bond’, een drie kwartier durende documentaire die als extra is toegevoegd op de 4K UHD-release van ‘No Time To Die’ (en ook te vinden is op internet) krijgen we een overzichtelijk beeld van wat het ‘Ja, ik wil’ van Craig tegen producenten Barbara Broccoli en Michael G. Wilson uiteindelijk voor hem, de films en de fans betekende.

Regisseur Baillie Walsh had toegang tot uniek, niet eerder vertoond archiefmateriaal van alle Bond-films met Craig en uiteraard krijgt hij de acteur zelf ook te spreken (hij is als voice-over te horen). Craig komt in de films wellicht over als een gesloten boek, zelf is hij open over zijn ervaringen. Zo vertelt hij wat de negatieve reacties op de bekendmaking dat híj de nieuwe James Bond is, met hem deden en je kunt niet anders dan antipathie opbrengen voor mensen die hun oordeel klaar hebben, zonder dat de acteur ook maar iets heeft laten zien. Er was nog geen scène opgenomen of de pers berichtte al dat hij de slechtste Bond ooit was. Broccoli en Wilson hadden natuurlijk allang door wat voor een gouden zet het was om Craig de rol aan te bieden en tjonge, wat hebben ze gelijk gekregen.

Maar James Bond-zijn betekent natuurlijk veel meer dan positieve of negatieve aandacht. Er moet ook gewerkt worden. ‘Being James Bond’ gaat ook in op de vele fysieke uitdagingen die Daniel Craig onderging voor zijn rol. Zijn blessures weerhielden hem er niet van dóór te gaan, wat vooral tijdens ‘Spectre’ – toen hij eigenlijk een operatie nodig had voor zijn gebroken been, maar die uitstelde om maar door te kunnen filmen – geen sinecure was.

Veel behind-the-scenes-films of ‘making ofs’ zijn alleen maar positief over het productieproces en het eindprodukt, maar ‘Being James Bond’ is eerlijk: de makers geven toe dat ‘Quantum of Solace’ niet de film is geworden die ze voor ogen hadden. Doordat het scenario nog niet af was en er al wel gefilmd werd, was de focus niet op Bonds ontwikkeling. Het is verfrissend om te zien dat ze hier zo onomwonden over zijn en het levert eigenlijk alleen maar meer respect op voor de makers.

Gedurende de vijf films is 007 omringd met vaste en wisselende acteurs, maar de kern is gebleven: het is een familie. Zoveel wordt ook wel duidelijk in ‘Being James Bond’, de emoties lopen af en toe hoog op op de set, zoals bijvoorbeeld bij de laatste opname van Judi Dench. Ook wanneer de laatste scène van ‘No Time to Die’ is geschoten is dat natuurlijk een moment om bij stil te staan en een zichtbaar aangedane Craig spreekt de cast en crew toe. Kippenvel. ‘Being James Bond’ is een must-see voor de liefhebbers van Bond en mensen die geïnteresseerd zijn in het proces van het films maken en de invloed van (roddel)journalistiek hierop.

4K UHD-release: 16 februari 2022