Believers (2007)

Regie: Daniel Myrick | 103 minuten | horror, thriller | Acteurs: Johnny Messner, Deanna Russo, John Farley, Elizabeth Bogush, Daniel Benzali, Carolyn Hennesy, Jon Huertas, Joe Howard, John Wesley, Cullen G. Chambers, Marty Papazian, Rif Hutton, Saige Ryan Campbell, June Angela

Met de ‘Raw Feed’ serie hoopt Warner de interesse in horrorfilms weer flink op te stoken. Het sublabel bestaat uit voor de dvd-markt gemaakte griezelfilms die handig meeliften op de hype die ‘Saw’ en ‘Hostel’ hebben veroorzaakt. Vreemd genoeg distantieert het sublabel zich steeds meer van expliciete martelkamerhorror en wordt het subtielere psycho-thrillergenre aangedaan. Helemaal niet erg, want wie zeurt er nog als er films als ‘Believers’ worden gemaakt?

In ‘Believers’ draait het om twee hulpverleners. De twee kibbelende collega’s komen in de problemen als ze een vrouw willen redden. Terwijl het duo zich om de gewonde ontfermt, springt een groep vreemde figuren uit een pick up truck en sommeert de hulpverleners om met hen mee te gaan. Als een van de hulpverleners in de schouder wordt geschoten, is er geen weg meer terug. David Vaugh (Messner) en Victor (Huertas) worden naar een schimmig, ondergronds gebouw gebracht. Als de mannen zich onderwerpen aan de wil van een mysterieuze sekteleider, zullen ze het heelhuids na kunnen vertellen. Tegenspraak wordt niet geduld. Volgens de religieuze cultus is het einde der tijden nabij. Vaugh probeert zichzelf te redden als hij zijn collega langzaamaan ziet wegglijden in een web van leugens. Is Victor gehersenspoeld?

Het derde deel in de ‘Raw Feed’ franchise is geen horrorfilm te noemen. Net als de vorige release, ‘Sublime’, hanteert deze rolprent een psychologische benadering. Grappig genoeg debuteerde het label met een formule film, de teenslasher ‘Rest Stop’. Een genrefilm die niet keek op een exploderende oogbal meer of minder. ‘Believers’ is een thriller zonder bloed, zonder bloedeloos te worden. De grote kracht van Daniel Myrick’s film is het subtiele gebruik van muziek. De soundtrack blijft borrelen, zonder tot een uitbarsting te komen. De onrustige klanken blijven in je maag hangen en veroorzaken een ongemakkelijk gevoel. Het vale en donkere kleurgebruik doet de rest. De sfeer in ‘Believers’ is neerslachtig.

De onderwerpkeuze van Myrick is briljant en perfect getimed. Hulpverleners die bij hun werk worden gedwarsboomd en ontspoorde sektes zijn helemaal hip, hoe wrang dat ook klinkt. Een andere grote troef van ‘Believers’ is de casting van Benzali als sekteleider. Met zijn raspende stemgeluid en zalvende woorden is de acteur zowel creepy als charmant. Helaas is het acteerwerk over de gehele linie genomen niet echt bijzonder. Messner speelt degelijk, maar echt sympathiek wordt zijn personage niet. Dat ligt ook aan zijn dialogen, want op veel schuttingtaal na, valt er weinig zinnigs uit zijn mond te horen. Het is duidelijk dat dit bescheiden filmpje voor de videotheekbranche is bedoeld, want de “Fucks” zijn niet van de lucht.

‘Believers’ is een interessante film geworden. Vooral de beklemmende sfeer, de interessante thematiek en de duistere soundtrack zijn de moeite waard. Dat het acteerwerk niet tot de A-categorie behoort en de spanningsboog wel eens wil inzakken, maakt niet uit. Het doet niets af aan de bitterzoete finale en de kwaliteit van ‘Believers’.