Bellas mariposas (2012)

Regie: Salvatore Mereu | 102 minuten | drama | Acteurs: Sara Podda, Maya Mulas, Davide Todde, Micaela Ramazzotti, Luciano Curreli, Maria Loi, Rosalba Piras, Simone Paris, Anna Karina Dyatlyk, Giulia Coni, Silvia Coni, Carlo Molinari, Enrico Sanna, Luca Sanna, Gianluca Lai, Roberto Voce, Lulli Lostia

Met haar twaalf jaar is Caterina uit Sardinië nog maar een jong meisje. Toch heeft de ruige achterbuurt waar ze woont en het chaotische gezin waarin ze opgroeit, ervoor gezorgd dat Caterina nu al door heeft hoe de wereld in elkaar zit. Caterina is ondanks alles een vrolijk meisje, dat dol is op ijsjes en graag op pad gaat met haar beste vriendin Luna. In ‘Bellas mariposas’ volgen we een dag en nacht uit haar leven. Het is een bijzondere dag waarop Caterina naar het strand gaat, ze een mysterieuze waarzegster ontmoet en ze bang is dat haar broer Tonio haar buurjongen Gigi wil vermoorden. Met het hart op de tong vertelt Caterina, vaak tegen de camera, over haar bestaan.

Dat niet iedereen in een ideale omgeving opgroeit is bekend, maar je staat er nauwelijks bij stil. Regisseur Salvatore Mereu toont in zijn realistische ‘Bellas mariposas’ een omgeving waarvan je enorm blij bent dat jij er niet woont. Sardinië heeft naast een mooie idyllische omgeving ook verrotte achterbuurten waar alles grijs is en iedereen op zijn of haar manier er het beste van probeert te maken. Een vergelijking met het rauwe ‘Gomorra’ uit 2008 is nooit ver weg, al is ‘Bellas mariposas’ door de luchtige benadering een stuk beter te verteren. Caterina deelt het kleine appartement met haar ouders, broers, zussen en neefje en nichtje. Privacy is nauwelijks aanwezig en haar oudere broers en zussen zijn allemaal het slechte pad op gegaan. Haar zus werkt in een bordeel en heeft twee kinderen. Haar broers zijn verslaafd aan drugs of terroriseren de buurt. Toch staat Caterina met veel lol voor de spiegel het Speedo badpak van haar zus te föhnen, terwijl ze hard aan het zingen is. De ellende van haar familie doet geen afbreuk aan haar optimisme en met plezier vertelt ze over haar verliefdheid voor haar wat sullige buurjongetje Gigi. Het eerste deel van de film speelt zich voornamelijk af in het appartement van Catarina. Mereu weet heel knap de benauwdheid en lelijkheid van het huis te vertalen naar het scherm. Ook de hitte van de dag is voelbaar en je wil net als Caterina heel graag naar buiten. Wanneer ze samen met Luna naar het strand gaat is de zomerse sfeer op en top aanwezig.

Sara Podda is als Caterina goed gecast en het jonge meisje speelt heel naturel. Ze kent de klappen van de zweep, maar haar oprechte optimisme is nooit storend. Alle mannen komen er in de film bekaaid af en dat is eigenlijk nog zacht uitgedrukt. Caterina’s broers zijn losers, Gigi laat over zich heen lopen en alle volwassen mannen werken niet en zijn lui, met Caterina’s vader als uitschieter. Acteur Maria Loi moet toch wel één van de grootste eikels uit de filmgeschiedenis spelen. Hij is onbeschoft, teert op een uitkering, gaat vreemd en vindt het bevredigen van zijn lusten het belangrijkste van zijn dag. Of dat nou bij zijn vrouw, buurvrouw of het sletterige minderjarige meisje uit de buurt is. Dan is er ook nog de engerd op het strand die Caterina en Luna volgt om ze vervolgens lastig te vallen. Gelukkig weet Luna de man op een briljante manier voor gek te zetten. Het zorgt voor een zucht van opluchting, want tegen die tijd gun je de twee meisjes niks dan goeds. De dikke knipoog naar het werk van grootmeester Fellini valt meerdere malen op, maar is het duidelijkst aanwezig in de vorm van de mooie waarzegster die in het laatste deel van de film een belangrijke rol heeft.

‘Bellas mariposas’ is een ode aan het optimisme en kinderlijke onschuld. Hoofdrolspeelster Sara Podda maakt van de vrolijke Catarina een meisje om van te houden. Ondanks de ruige buurt en de soms rauwe scènes is de film luchtig en zomers. Het is een originele vertelling, waarin ellende soms vergeten kan worden door het eten van heel veel Italiaanse ijsjes.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 27 juni 2013
DVD-release: 5 december 2013