Belly (1998)
Regie: Hype Williams | 96 minuten | drama, misdaad | Acteurs: Earl DMX Simmons, Nasir Nas Jones, Hassan Johnson, Taral Hicks, Tionne T-Boz Watkins, Oliver Power Grant, Louie Rankin, Stan Drayton, James Parris, Method Man, Kurt Loder,
Ben Chavis, Tyrin Turner, Jay Black, John B.J. Bryant
Op zijn naam staan videoclips voor rappers als Jay-Z, LL Cool J, Missy Elliott en Nas. Ook werkte Hype Williams voor het R&B-hitkanon R. Kelly en regisseerde hij de videoclip bij ‘Gettin’ Jiggy Wit’ It’ van Will Smith. In zijn filmdebuut ‘Belly’ blijken zijn connecties in de muziekwereld: rapper Nas heeft een hoofdrol, Tionne ‘T-Boz’ Watkins, een van de zangeressen van TLC, eveneens.
De film opent met een mooie a cappella-versie van ‘Back to Life’ van Soul II Soul. Met deze trage beat op de achtergrond, zet Williams in no time de toon van de film: stoere negers behangen met gouden kettingen paraderen met blinkende wapens, dollarbiljetten vliegen in het rond, bloedspetters knallen op de muren, gestroomlijnde dames liggen hunkerend op satijnen lakens, Mercedesen scheuren voorbij, patserige interieurs duiken op. ‘Belly’ staat voor seks, geweld, macht en hebzucht, dát is duidelijk.
Dat Williams een verleden heeft als videoclipmaker is ook evident: De met zinderende dancehall en vette hip hop doordrenkte film heeft de snelheid, de kracht, het sex-appeal, maar ook de oppervlakkigheid van een videoclip. De verhaallijn van ‘Belly’ is namelijk eendimensionaal. Waar dit visuele spektakel om draait: Tommy (DMX) en Sincere (Nas) groeien op in the projects, worden gangsters en vragen zich uiteindelijk af of dat nu wel oké is.
De manier waarop Williams aan het slot plotseling een flinke scheut moraal in zijn film plempt, komt geforceerd over. Zo krijgt Tommy aan het eind van de film de opdracht om ‘De Dominee’ te doden. Net voordat hij de trekker wil overhalen halen, steekt deze Desmond Tutu-kloon een preek van maar liefst vijf tergende minuten af. Hij oreert over het verschil tussen goed en kwaad, hij veroordeelt Tommy’s manier van leven en die van andere gangsters, bla, bla, bla. Té irritant en slaapverwekkend voor woorden. Na afloop van dit betoog kijkt hij Tommy ook nog eens indringend aan en roept hij uit: ‘Help mij het goede te doen. Durf je voor het licht te kiezen?’ Driemaal raden wat Tommy daarop antwoordt.
Patricia Jacob