Benny & Joon (1993)

Regie: Jeremiah S. Chechik | 98 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Johnny Depp, Mary Stuart Masterson, Aidan Quinn, Julianne Moore, Oliver Platt, CCH Pounder, Dan Hedaya, Joe Grifasi, William H. Macy, Liane Alexandra Curtis, Eileen Ryan, Don Hamilton, Waldo Larson, Irvin Johnson, Shane Nilsson, Leslie Laursen, Faye Killebrew, Ramsin Amirkhas, Lynette Walden, Amy Alizabeth Sanford, Brian Keevy, John Grant Phillips, Tony Lincoln, Noon Orsatti, Dan Kamin, Aaron Haedt

De broer zijn van een geestesziek meisje is niet makkelijk. Niet voor niets slaat Benny, gespeeld door de immer charmante Aidan Quinn, aan het begin van de film het voorstel van een jongedame om samen te gaan dineren af. Hij verdeelt zijn tijd tussen zijn zusje Joon (Mary Stuart Masterson) en zijn werk in de garage. Totdat hij door een verloren pokerspel Sam (Johnny Depp) in huis moet nemen. Zijn komst verandert alles.

Sam neemt tijdens zijn verblijf de huishoudelijke taken op zich. Joon kan al snel goed met hem opschieten. Dat is uitzonderlijk, aangezien ze elke eerdere oppas heeft weggejaagd. Maar de excentrieke Sam vindt ze duidelijk fascinerend. Met zijn pantomime acts en rare gewoontes (zoals brood roosteren met een strijkbout) betovert Sam niet alleen Joon, maar maakt hij ook grote indruk op Benny, die ervan overtuigd is dat Sam iets moet doen met zijn talent. Maar Sam is niet zo bezig met zijn carrière.

In de ideale romantische komedie staat niet alleen de liefde tussen twee mensen centraal, maar is er ook nog een ander thema. Regisseur Chechik beseft dit ook, waardoor ‘Benny & Joon’ nergens te zoetsappig wordt. Noch Benny noch Joon is in het begin van de film op zoek naar liefde. Toch komt romantiek onverwacht op hun weg en vormt op natuurlijke wijze het keerpunt in hun leven. Het andere thema is in deze film de geestelijke gesteldheid van Joon. Ze lijkt een stuk minder gek dan ze is, wat verklaart dat haar broer haar niet naar een instelling wil sturen. Maar onder hevige stress blijkt dat er wel degelijk iets mis is met Joon. Toch zet de regisseur haar niet neer als een gek, maar als een jonge vrouw die net als ieder ander verliefd wordt en vrij wil zijn. Misschien dat Sam Joon ook niet voor zich inneemt door zijn acts, maar doordat hij haar niet behandelt als een geesteszieke. De boodschap is in ieder geval duidelijk: ook geestelijk zieken zijn mensen met dromen. En die dromen kunnen werkelijkheid worden.

Johnny Depp kan zich helemaal laten gaan in de rol van de Buster Keatonachtige Sam. Dat levert een aantal memorabele scènes op. Het is dan ook geen wonder dat hij voor deze rol werd genomineerd voor een Golden Globe. De performance van Depp in combinatie met het subtiele acteerwerk van de andere acteurs maakt ‘Benny & Joon’ tot een aangename romantische komedie. Het is geen verbazingwekkende film, waar je nog dagen over na denkt, maar wel één waarvan je nog twee of drie keer met een brede glimlach kunt genieten.

Elisa Hermanides

Bioscooprelease: 26 augustus 1993