Benzinho (2018)

Recensie Benzinho (Loveling) CinemagazineRegie: Gustavo Pizzi | 98 minuten | drama | Acteurs: Karine Teles, Otávio Müller, Adriana Esteves, Konstantinos Sarris, César Troncoso, Mateus Solano, Camilo Pellegrini, Ariclenes Barroso, Pablo Riera, Lucas Gouvêa

Liefdevol maar met een stevig karakter. Dat is Irene, heldin van het Braziliaanse drama ‘Benzinho’. Irene zwaait de scepter over een gezin van echtgenoot, handballende zoon, tuba-spelende zoon en kleutertweeling. Helaas gaat het met het winkeltje van echtgenoot Klaus niet lekker, eet de tuba-spelende zoon Rodrigo veel te veel, is de deur van het huis terminaal kapot en valt ook nog zus Sonia binnen (inclusief zoontje) die is weggelopen van haar alcoholistische echtgenoot.

Ondanks al die tegenslag houdt Irene het Braziliaanse hoofd boven water, tot de dag waarop haar 16-jarige zoon Fernando met het bericht komt dat hij professioneel gaat handballen in Duitsland en het familienest gaat verlaten. Nou kun je een Zuid-Amerikaanse moeder veel aandoen, maar dat dus niet.

In ‘Benzinho’ verblijven we een paar dagen bij deze warmbloedige familie. De film volgt twee sporen die elk een andere kant van het overkoepelende thema verbeelden. We beleven de economische tegenspoed van het gezin, waaraan vooral het dubieuze zakelijke instinct van vader Klaus debet is. Daarnaast volgen we de geestelijke en praktische voorbereiding op het naderende vertrek van Fernando.

‘Benzinho’ laat zien wat de voors en tegens zijn van een bovengemiddeld sterke familieband. We zien hoe de economische tegenslagen gezamenlijk worden gedragen en hoe ieder gezinslid de ander steunt wanneer het wat minder gaat. Maar we zien ook hoe lastig het is wanneer een van de leden zich losmaakt van de familie en de rest verweesd achterlaat.

Inhoudelijk is er niets op dit drama aan te merken. We genieten van de familiedynamiek, van de kleine huiselijke scènes, zoals wanneer de iets te dikke Klaus en Rodrigo samen ‘s nachts de koelkast plunderen of wanneer zo’n beetje het hele gezin helpt met pakken voor Fernando. Met als mooiste scène wanneer de (meestal) evenwichtige Irene een draadloze koptelefoon opzet en helemaal losgaat op Braziliaanse stuitermuziek.

Filmisch wil ‘Benzinho’ soms iets te veel behagen. Geforceerde composities, geforceerd kleurgebruik (zoals in het begin, wanneer de tweeling met rode parapluutjes de regen trotseert), en geforceerde typetjes, zoals de roodbaardige kledingverkoper Ligia. Daar staat fraai acteerwerk tegenover, vooral van titelvertolkster Karine Teles, er is genoeg ruimte voor humor en het drama vliegt nooit uit de bocht. Niet veel te klagen dus. Mooie heldin, fijne familie, prima zomerfilm.

Bioscooprelease: 23 augustus 2018
DVD-release: 12 december 2018