Beowulf (2007)
Regie: Robert Zemeckis | 114 minuten | drama, animatie, avontuur, fantasie | Acteurs: Angelina Jolie, Anthony Hopkins, Crispin Glover, Robin Wright, Ray Winstone, John Malkovich, Brendan Gleeson, Alison Lohman, Greg Ellis, Nick Jameson, Sebastian Roché, Dominic Keating, Alan Ritchson, Chris Coppola, Charlotte Salt, Aaron Stephens, Rik Young, Sharisse Baker-Bernard, Leslie Harter Zemeckis, Woody Schultz, Nadine Stenovitch, Randy Shelly, Shay Duffin, Emily Johnson, Tyler Steelman, John Littlefield, Jacquie Barnbrook, Richard Burns, Chris Mala, Tim Trobec, Jared Weber, Tom West
Waar en wanneer het verhaal van ‘Beowulf’ precies is geschreven, daar is niemand het over eens. Ergens tussen de 700 en 1100 is deze legendarische (geheel allitererende) vertelling van onbekende origine ontstaan en opgeschreven. Maar dat het een spectaculair pronkstuk uit de Engelse geschiedenis is, daar zijn de filologen het zeker over eens. Geen enkel gedicht voor en na kan ‘Beowulf’ overtreffen, ook al zijn er slechts 3000 woorden van overgebleven.
Na de verkrachting van het oorspronkelijke epos door de makers van ‘Beowulf & Grendel’ (2005) hoopten kenners op een verfilming die toch iets meer weg had van het origineel. Geen Hollywood romantiek die het verhaal om zeep helpt, geen gefantaseerde bijvertellingen die de sage teniet doen. Helaas. Ook in ‘Beowulf’, dat er op het eerste gezicht redelijk uitziet, is de prachtige heroïsche vertelling onderhevig geweest aan niet te ontkomen Hollywood invloeden.
Beowulf (Ray Winstone), hoewel hier ook sterk en groot, heeft weinig weg van het bovennatuurlijk heldhaftige dat hem eens sierde. Ook zijn obsessie met roem is hier behoorlijk bekoeld – terwijl dat toch de voornaamste reden was dat hij ten onder ging. Desondanks weet Winstone wel te overtuigen. Grendel’s moeder (Angelina Jolie) is het grote struikelblok voor de meeste fans. Niet alleen had zij een relatie met koning Hrothgar, maar ze deelde ook het bed met Beowulf zelf. Regisseur Zemeckis, die aangeeft het verhaal vroeger vreselijk te hebben gevonden (waarom er dan een film van maken zou je denken?), claimt dat het er best inzat, aangezien er in het gedicht geen woord wordt gerept over wat er precies gebeurde toen Beowulf en mama Grendel in de grot waren. Hoewel elk persoon met een beetje gezond verstand weet dat ze alles deden behalve de liefde bedrijven, ziet hij dit als het bewijs dat ze een affaire hadden, waaruit, jawel ook nog, een zoon voort is gekomen (de draak die later Beowulf’s ondergang werd). Dit bewijst dat Zemeckis werkelijk geen idee had van de hele cultuur waar Beowulf een contemporaire afdruk van is. Had hij toch iets beter moeten opletten tijdens zijn lessen… Hrothgar (Anthony Hopkins) wordt overigens neergezet als een arrogante geile dronkaard, die niet eens het respect van zijn vrouw verdiend; ook niet helemaal de juiste benadering van dit karakter.
Op de cast is verder vrij weinig aan te merken, die doen hun uiterste best er nog wat van te maken. De animaties zijn prachtig, hoewel af en toe wat te gruwelijk en in your face (letterlijk, als je in 3D kijkt). Grote positieve verrassing is dat ze hier en daar daadwerkelijk Oud Engels spreken, iets dat andere films nog niet hebben gepoogd te doen. De muziek, al valt hij vaak in herhaling, is ook goed gecomponeerd en voegt iets extra’s toe.
Afgezien van het totaal veranderde script en de makers die geen kaas hebben gegeten van dit stukje cultuur dat eens het toppunt van heldendom liet zien en een voorbeeld was voor elke man met een beetje pit, is ‘Beowulf’ dus wel een fraai kunstwerk geworden; een technologisch hoogstandje. Het oog wil ook wat, en zeker in 3D is het een hele ervaring. Niet in de minste plaats vanwege de soms redelijk expliciete beelden van afgehakte/afgescheurde ledematen wat af en toe voorbij komt (dat is dan wel getrouw aan wat er eeuwen geleden werd verteld). Jolie was zelfs na het zien van de film geschokt door de hoeveelheid geweld dat er eigenlijk in voorkomt, maar het blijft een heldendicht en de Saxen hielden vroeger wel van een flink gevecht.
Hoewel ‘Beowulf’, net als zijn voorgangers, weinig recht doet aan het Oud Engelse gedicht, is de film – los van het verhaal – toch een hele belevenis. Zeker als je niet teveel vasthoudt aan je kennis van het origineel.
Tessa Obbens
Waardering: 3
Bioscooprelease: 22 november 2007