Best Kept Secret (2006)

Regie: Malik Booth | 14 minuten | drama, korte film | Acteurs: Karimah Westbrook, Erin Norman, Geno Monteiro, Rif Hutton, David Luther, Seveto Jones, Raman Dlamini, Matthew Munn, Elisia Harkins, Brandi Lewis

‘Best Kept Secret’ is een korte film over een cruciale dag uit het leven van een pasgetrouwd stel. De titel is subliem gekozen, want het zegt eigenlijk alles. Je kunt de titel namelijk op twee manieren uitleggen: vertaald in het Nederlands als “het best bewaarde geheim”, wat neerkomt op het geheim dat Dwayne voor zijn geliefde, Cassandra, tot dan toe goed verborgen heeft weten te houden. Je kunt het echter ook vertalen als “het geheim dat beter geheim had kunnen blijven”, dus was het misschien niet beter geweest als Cassandra niet de schokkende ontdekking had gedaan die bewuste dag?

De film schetst in slechts een klein kwartier een intiem portret van twee mooie mensen, die veel van elkaar houden. Het uitgebreide ontbijt dat Cassandra voor Dwayne maakt, het tedere gebaar waarmee ze zijn mond afveegt, zijn omhelzing aan het einde van de film… het zijn eenvoudige maar veelzeggende beelden. Dat er toch iets niet klopt in de ogenschijnlijk perfecte relatie blijkt in de tweede scène als je Dwayne’s reactie ziet op de traumatische ervaring van Cassandra. “You’re gonna be fine,” is toch niet het antwoord waar je op hoopt als je je partner opbelt om te vertellen dat je bijna overreden bent door een crashende auto, terwijl je nog natrillend wegloopt van de plaats des onheils.

Het verhaal is geschreven door Karimah Westbrook en Erin Norman. Westbrook speelt de hoofdrol, ‘Best Kept Secret’ wordt vanuit het perspectief van Cassandra verteld. Ze zet een ijzersterke prestatie neer en draagt omdat ze in vrijwel alle scènes zit, in haar eentje de film. Norman speelt een minder belangrijke rol, die van vriendin Vanessa. Ondanks dat zij meer tekst heeft als Dwayne, is het belang van haar karakter niet groot. Het is regisseur Malik Booth gelukt om meer indruk te maken in een kwartier, dan sommige collega’s in anderhalf uur doen. Het idee dat er veel relaties zoals deze zijn, maakt het nog indrukwekkender. Hou je van sterk geacteerde en cinematografisch fraaie korte films, laat ‘Best Kept Secret’ dan geen geheim voor je blijven.