Best Night Ever (2014)

Regie: Jason Friedberg, Aaron Seltzer | 90 minuten | komedie | Acteurs: Desiree Hall, Samantha Colburn, Eddie Ritchard, Crista Flanagan, Christian Barillas, Jason Beaubien, Guile Branco, Hunter Drago, Matt Drago, Andy Favreau, Matt Giampietro, Ben Goldsmith, James Jordan, Amin Joseph, Jenny Lin, Patrick Quinlan, Eric Rollins, Nick Steele, Skyler Stone, Steve West

Regisseurs Jason Friedberg en Aaron Seltzer staan bekend om hun spoof films, flauwe parodieën zoals de ‘Scary Movie’-franchise, ‘Disaster Movie’ en ‘Meet the Spartans’. Het zijn vaak films van discutabel niveau. Met hun nieuwe film, ‘Best Night Ever’, een parodie op ‘The Hangover’-trilogie en ‘Bridesmaids’, wordt een nieuw dieptepunt bereikt.

Alvorens Claire gaat trouwen, vertrekt ze met twee vriendinnen en haar zus naar Las Vegas voor haar vrijgezellenavond. Niet zonder verrassing lopen de zaken daar volkomen uit de hand. Alle ontwikkelingen worden door de meisjes met camcorder op band gezet. Daarmee is meteen een gewichtig punt van kritiek genoemd. Esthetisch gezien valt er door het cameragebruik namelijk niets te beleven. Het is een zeer makkelijke en eenduidige vorm van cinematografie, alsof het de onkunde van de makers moet verbloemen. Daarbij ziet het er ook regelmatig onscherp, slecht belicht en ongecoördineerd uit. Bovendien is het gebruik ervan niet altijd even consequent. Ook de postproductie, de montage voorop, is van erbarmelijke klasse.

Maar ook op narratief gebied schiet ‘Best Night Ever’ ernstig tekort. De film zit boordevol clichés. Alle archetypen van het genre zijn aanwezig. De bruid, de serieuze zus, de losbandige beste vriendin en de vuilmondige fysieke dommekracht zijn allen van de partij. Creatieve inzichten levert het niet op. Eerder zijn de dames irritant, stompzinnig en totaal niet interessant. Nu hoeft dat misschien geen onoverkomelijk probleem te zijn als de humor het niveau omhoog weet te trekken. Daar is echter geen sprake van. Verwacht pogingen tot grappen over fallussen, gestolen kluchtigheid en een beroerde timing. De makers zijn zelfs zo snel door hun verwikkelingen en grappen heen, dat een groot deel van de film tot ongeïnspireerde videoclip wordt gemaakt. De verhaallijn is, ten slotte, even inconsequent als de beeldvoering.

‘Best Night Ever’ is niet grappig, niet avontuurlijk of creatief en niet mooi gemaakt. Niets is de enige kwalificatie die de film dragen mag.

Wouter Los

Waardering: 0