Bethlehem (2013)

Regie: Yuval Adler | 99 minuten | drama, thriller | Acteurs: Tsahi Halevi, Shadi Mar’i, Hitham Omari, Michal Shtamler, Tarik Kotpy, George Iskandar, Yossi Eini, Penina Mezei, Dudu Niv, Irad Rubinstain, Ibrahim Saqallah, Karem Shakur, Efrat Shnap, Slmnham, Ali Wakad

‘Bethlehem’ vertelt het verhaal over de fragiele vriendschap tussen de jonge Palestijnse informant Sanfur en de Israëlisch geheim agent Razi. Die vriendschap komt onder zware druk wanneer een Palestijnse martelaar een aanslag pleegt in Jeruzalem. De Israëlische geheime dienst wil de Palestijnse helper die de aanslagen heeft voorbereid uit de weg ruimen. Die helper blijkt de broer van Sanfur.

‘Bethlehem’ laat maar weer eens zien hoe hopeloos ingewikkeld het Palestijns-Israëlisch conflict is. Op het hoogste niveau zijn de rollen duidelijk, daar strijden Israël en de Palestijnen om grond en zelfstandigheid. Maar daarnaast zijn er conflicten tussen de heethoofden van Hamas en die van de Al Aqsa Brigade, tussen facties binnen die brigade en tussen de leden van die facties. In ‘Bethlehem’ komt dit tot een dieptepunt wanneer leden van die Palestijnse groepen bijna slaags raken bij het claimen van het lijk van een martelaar.

Het is razend knap hoe de makers van ‘Bethlehem’ van de complexe materie een overzichtelijk geheel maken. Hoewel het tempo hoog ligt, krijgt de kijker een duidelijk beeld van een dynamisch systeem waarin naast de militante activisten ook corrupte politici, informanten, meelopers, woordvoerders en andere belanghebbenden meespelen. Aan Israëlische kant zien we geheim agenten die proberen te overleven binnen een steriele maar bikkelharde organisatie.

Hoe afschrikwekkend ook de daden, de menselijke maat wordt in dit geweldsdrama nooit vergeten. Ieder karakter kent zijn eigen idealen en persoonlijke geschiedenis. Zoals de agressieve Badawi, een Bedouin die door zijn afkomst nooit serieus wordt genomen. Of geheim agent Razi, die steeds weer moet kiezen tussen professionele en persoonlijke loyaliteiten.

Naast een verhelderende blik op het Palestijns-Israëlische conflict, is ‘Bethlehem’ vooral een enorm spannende film. Met een even harde als fascinerende politieactie halverwege en een intense ontknoping op het eind. Met de dreiging van geweld en escalatie de hele tijd op de achtergrond.

Hoewel je beter alle hoop kunt laten varen bij het betreden van de filmzaal, kent ‘Bethlehem’ toch een lichtpuntje. Door hen geen rol van betekenis te geven in het drama, laten de makers zien dat de redding hier alleen nog maar van vrouwen kan komen. Want in een volstrekt masculiene maatschappij, in een van testosteron vergiftigde atmosfeer, kan nooit vrede heersen. Wie dat niet gelooft moet deze film maar eens bekijken.

Bioscooprelease: 18 december 2014
VOD-release: 9 april 2015