Betrayed at 17 (2011)

Regie: Doug Campbell | 88 minuten | drama | Acteurs: Alexandra Paul, Jake Thomas, Katie Gill, Paula Trickey, Amanda Bauer, Joe Penny, Andy Fischer-Price, Derek Phillips, Blaise Embry, Nicole Cannon, Veralyn Jones, Charles Hoyes, August Emerson, Derek Thompson, Galadriel Stineman

De ene tv-film is de andere natuurlijk niet, maar je herkent ze wel vaak uit duizenden. Veel wordt een beproefde formule gevolgd, wat het verhaal behoorlijk voorspelbaar maakt. Daarnaast ogen tv-films vaak als veredelde soapseries, omdat er niet veel geld beschikbaar is om een stijlvolle cameravoering te gebruiken. Bovendien worden tv-films bevolkt door de B- of zelfs C-garnituur van Hollywood. Voormalige soapsterren en andere acteurs en actrices die ofwel hun beste tijd gehad hebben, of nooit een hoogvlieger zullen worden. Tv-films ogen daardoor vaak goedkoop. Ook ‘Betrayed at 17’ (2011), een door Lifetime geproduceerd drama, ontkomt niet aan dat harde oordeel. Wat dan weer pleit voor deze door Doug Campbell geregisseerde televisiefilm is dat het voorspelbare eerste half uur opgevolgd wordt door een enigszins verrassend vervolg. Deze film volgt dus niet de beproefde formule. Helaas mondt het laatste half uur dan weer uit in een aaneenschakeling van bizarre gebeurtenissen. ‘Betrayed at 17’ weet geen maat te houden.

Het verhaal werd geschreven door Ken Sanders en Christine Conradt. Weduwe Michelle Ross (Alexandra Paul) is blij als haar schuchtere tienerdochter Lexi (Amanda Bauer) eindelijk eens een afspraakje heeft. Ze is door de knappe Greg Nickels (Andy Fischer-Price) mee uit gevraagd. Wat de arme Lexi niet weet is dat hij dat alleen gedaan heeft vanwege een weddenschap met zijn beste vriend Jared (Blaise Embry), die hij voor vijftig dollar heeft wijsgemaakt elk meisje in bed te kunnen krijgen, zelfs de preutse maagd Lexi. Om zijn verovering te bewijzen, filmt Greg met zijn laptop de vrijpartij, zonder dat Lexi daar weet van heeft. Carleigh Taylor (Katie Gill), Gregs ex-vriendin, is stikjaloers en besluit haar vroegere vriendje een poets te bakken. Als ze de tape – die Greg alleen aan Jared heeft laten zien – ontdekt, besluit ze hem achter zijn rug om rond te mailen naar iedereen die ze kent. Dat is het begin van een knotsgekke reeks tragische gebeurtenissen.

Hoe potsierlijk ‘Betrayed at 17’ ook uitpakt, je blijft toch kijken. Misschien puur om te zien hoe ver het script doordraait. Het is prijzenswaardig dat het scenario al vrij vroeg in de film een van de hoofdpersonen op shockerende wijze uitschakelt, want dat houdt het verhaal verrassend. Maar hoe daar vervolgens op verder wordt geborduurd, is toch een fikse tegenvaller. Het acteerwerk in deze tv-film laat ernstig te wensen over. Alexandra Paul, bekend uit ‘Baywatch’, is de meest ervaren actrice, van haar zou je dus enig niveau mogen verwachten. Maar ze overtuigt totaal niet, zeker niet in de dramatische scènes. Ook de jongere acteurs staan te schutteren, met uitzondering van Jake Thomas (broertje Matt uit ‘Lizzie McGuire’) die als Lexi’s getroebleerde broer Shane nog enige diepgang weet te brengen. Het had waarschijnlijk een interessantere film opgeleverd als hij de centrale figuur in de film was geweest. Oh, en als je je afvraagt waar je de vader van Carleigh toch van kent; hij speelde ooit Jake in ‘Jake and the Fat Man’.

Zoals zoveel tv-films is ook ‘Betrayed at 17’ een zware teleurstelling. Na een half uur, als een heftige plottwist de boel behoorlijk wakker schudt, heb je nog even hoop dat dit toch nog iets kan worden. Helaas blijkt die hoop al gauw ijdel.

‘Betrayed at 17’ verschijnt dinsdag 24 januari 2012 op DVD.