Between Strangers (2002)

Regie: Edoardo Ponti | 95 minuten | drama | Acteurs: Sophia Loren, Mira Sorvino, Deborah Kara Unger, Pete Postletwhaite, Julian Richings, Klaus Maria Brandauer, Malcolm McDowell, Len Doncheff, Corey Sevier, Ngozi Taymah Armatrading, Dov Tiefenbach, Alex House, Noam Jenkins, Sydney Pearson, Andrew Tarbet, Karen Glave, Kathryn Winslow, Gérard Depardieu, Robert Joy, J.C. Kenny, Wendy Crewson, Shawn Lawrence, Richard Blackburn, Philip Williams, Gerry Mendicino, Rodger Barton, Pedro Salvín, Avery Saltzman, John Neville, Gloria DiFolco, K. Shane Doulton, Maureen Ross Neilson, Ngozi Armatrading, Elisa Tibollo, Rickey Giallonardo

‘Between Strangers’ is de tweede film van Edoardo Ponti (1973). Net als bij zijn eerste film ‘Liv’ is de zoon van producer Carlo Ponti en actrice Sophia Loren verantwoordelijk voor zowel de regie en als het script. Ponti stelt de keerpunten in het leven van drie vrouwen aan de orde. Geen van hen lijkt in de wieg gelegd voor een zorgeloos leven.

Loren speelt de rol van Olivia, een vrouw die een troosteloos huwelijk heeft met John (Pete Postletwhaite), een oud atleet die zijn leven slijt in zijn rolstoel en haar neerbuigend behandelt. Toch is het niet haar mislukte huwelijk, maar haar eigen schuldgevoel dat haar steeds meer deprimeert. Als ze oog in oog heeft gestaan met haar verleden, besluit ze een lang gekoesterde droom te verwezenlijken.

Natalia (Mira Sorvino) komt in een crisis terecht als ze ontdekt onder welke omstandigheden zij de foto heeft gemaakt waarmee ze voor het eerst op de cover van een bekend tijdschrift haalt. Ze wordt gekweld door de vraag naar haar plicht in haar rol van fotograaf en als kind van een bekend fotograaf (Klaus Maria Brandauer) die de prestaties van zijn dochter verwachtingsvol gadeslaat. Rollen waarvan de belangen conflicteren met haar geweten en haar verlangen om hulp te verlenen.

Ook Catherine (Deborah Kara Unger) maakt een crisis door wanneer ze na jaren weer in contact komt met haar vader (Malcolm McDowell), wiens doen en laten in het teken van alcohol staat tijdens haar kinderjaren. Pas als zij ook andere kanten van hem leert kennen, is ze in staat haar leven een nieuwe wending te geven.

‘Between Strangers’ bewijst dat een cast die bol staat van gerenommeerde acteurs geen garantie is voor een goede film. Wel wordt duidelijk dat een filmverhaal zonder pointe, waarin verhaallijnen wel worden gesuggereerd maar niet uitgewerkt, acteurs niet uitnodigt tot het neerzetten van goede acteerprestaties. De personages blijven vlak en wekken geen werkelijke sympathie op. Het einde van de film, een scène waarin de levens van de drie vrouwen elkaar toch nog raken, veroorzaakt niet het beoogde gevoel van herkenning, maar irritatie vanwege de gekunsteldheid. Geen aanrader.

Iris Schreurs