Bicentennial Man (1999)

Regie: Chris Columbus | 132 minuten | komedie, drama | Acteurs: Robin Williams, Embeth Davidtz, Sam Neill, Oliver Platt, Kiersten Warren, Wendy Crewson, Hallie Eisenberg, Lindze Letherman, Angela Landis, John Michael Higgins, Bradley Whitford, Igor Hiller, Joe Bellan, Brett Wagner, Stephen Root

Robin Williams en Chris Columbus – het blijft een winnende combinatie. In ‘Bicentennial Man’, naar een kort verhaal van Isaac Asimov, regisseert Columbus Williams als Andrew Martin, een robot die gedurende zijn twee eeuwen durende leven langzaam in een mens verandert. Het resultaat is een ontroerend, maar soms ook onnodig sentimenteel verhaal.

We leren Andrew kennen als huisrobot van de familie Martin. Hoewel hij van een productielijn komt, blijkt Andrew unieke eigenschappen te hebben – hij heeft een groot lerend vermogen en is erg creatief. Op een dag biedt zijn ‘meester’ hem vrijheid, waarna Andrew zijn eigen leven begint. Hij sluit vriendschappen en geeft zichzelf een menselijk uiterlijk. Geleidelijk ontwikkelt hij een echte persoonlijkheid en emoties, waarna hij ook verliefd wordt. De overheid erkent hem echter niet als persoon, dus hij kan niet trouwen. Omdat hij een robot is wordt hij niet oud, waardoor hij al zijn vrienden en geliefden om zich heen ziet sterven.

De normaal uitbundige Williams zet een ingetogen, bescheiden Andrew neer die direct de sympathie van de kijker wint. In zijn onschuld en nieuwsgierigheid leert hij iedereen om zich heen anders tegen het leven aankijken. Een hele reeks aan morele kwesties komt voorbij, zoals slavernij (kan een intelligente robot iemands ‘bezit’ zijn?), eigendomsrecht (heeft een robot zelf recht op bezit?) en het recht om te trouwen (uiteraard een verwijzing naar het homohuwelijk). De film neemt hier de tijd voor, zodat het geen overdaad aan vluchtige vraagstukken wordt. Maar uiteindelijk is ‘Bicentennial Man’ geen echt politieke film – het is een karakterfilm, over het leven en de reis van Andrew. Williams’ onverwoestbare vermogen om sympathiek te zijn maakt hem het anker van de film. Sam Neill (‘Jurassic Park’) en Embeth Davidtz (‘Schindler’s List’, ‘Matilda’) geven goed tegenspel (Davidtz zelfs in een dubbelrol), maar uiteindelijk draait de film om Williams.

Hier en daar wordt het sentiment wat te overdadig, wat de film een iets te hoog ‘Disney-gehalte’ geeft waar meer serieuze sci-fi beter had gewerkt. Columbus lijkt niet goed te kunnen kiezen of hij een familiefilm wil maken, of een serieuzer drama. Al valt er ook iets voor te zeggen dat ‘Bicentennial Man’ het beste van beide werelden combineert.

Yurre Wieken

Bioscooprelease: 24 februari 2000