Big Bang Big Boom (2010)

Regie: Blu | 10 minuten | animatie, korte film

We weten allemaal wat evolutie is: het ontstaan van steeds complexere soorten, waarbij zij die zich het beste aanpassen aan hun omgeving overleven. De Italiaanse artiest Blu is er in geslaagd om met ‘Big Bang Big Boom’ een animatie te maken die dit wonderlijke proces weergeeft. Dat is op zichzelf niet zo heel bijzonder. De manier waarop dit is gedaan is dat echter wel, namelijk als kunst in de openbare ruimte. Blu tovert de evolutie op het doek van het dagelijks leven, waarbij geen muur of buis onberoerd blijft. Door hier de stop-motion filmtechniek op los te laten ontstaat een continu beeld van het ontstaan van het leven bij de Big Bang, tot het mogelijke einde ervan in een Big Boom. Vormen en kleuren buitelen over elkaar heen op de muren van huizen, de daken van flatgebouwen, het strand en industriële objecten.

Zoals Blu zelf al aangeeft biedt deze ‘wall-painted animation’ een onwetenschappelijke kijk op het verloop van de evolutie. Vanaf het prille begin als eencellige tot de opkomst van de mens is het echter nog niet eens zo heel afwijkend van de heersende opvattingen. Verwachtingen volgen elkaar op: geleedpotigen, vissen, amfibieën, reptielen (inclusief levende en uitstervende dinosauriërs) en zoogdieren passeren allemaal de revue. Het aloude principe van ‘eten of gegeten worden’ vormt hierbij de rode draad, helemaal tot het einde van het net geen tien minuten durende filmpje. Zeker in de laatste 104 seconden openbaart zich daarbij de maatschappijkritische blik van Blu, wanneer hij de ontwikkeling van de mens beschouwt: doden om te eten wordt doden om te doden.

In de laatste tellen wordt duidelijk hoe Blu het einde van de evolutie op aarde voor zich ziet. Wellicht enigszins voorspelbaar, maar desalniettemin goed te accepteren na de indrukwekkende beelden die er aan voorafgegaan zijn. ‘Big Bang Big Boom’ nodigt vanaf het begin uit tot opperste concentratie op de veranderende visuals. Het is eigenlijk pas aan het eind dat je gaat beseffen hoeveel werk en vernuft er in deze animatie gestoken is. Honderden liters verf zullen er benodigd zijn geweest om de soms enorme wezens tot leven te wekken, die bij tijd en wijle volledige interactie hebben met hun omgeving: een hoogtepunt is de tyrannosaurus die met een machtige brul alle mensen op straat wegjaagt.

Met ‘Big Bang Big Boom’ heeft Blu een bijzondere animatie neergezet die het waard is om meerdere malen bekeken te worden. Hoewel de artiest ook een achterliggende boodschap wil doorgeven, is vooral het geleverde werk inspirerend te noemen. Het inventieve gebruik van dingen die wij dagelijks om ons heen zien stemt tot nadenken én glimlachen. Wie wil er nu geen kameleonbusje? ‘Big Bang Big Boom’ vertelt niet alleen het verhaal van de evolutie, maar is zelf ook een toonbeeld van de evolutie van animatie.

Margriet Boonstra