Big Daddy (1999)

Regie: Dennis Dugan | 95 minuten | drama, komedie | Acteurs: Adam Sandler, Joey Lauren Adams, Jon Stewart, Rob Schneider, Cole Sprouse, Dylan Sprouse, Steve Buscemi, Kirsty Swanson, Josh Mostel, Leslie Mann, Allen Covert

‘Big Daddy’ is een typische Adam Sandler film. Hij heeft af en toe hele grappige momenten, maar die zijn te schaars om het een echte topper te maken. Het verhaal is simpel en ongeloofwaardig, maar dat maakt in zo’n komedie niet veel uit. De rol van het jongetje wordt gespeeld door de tweeling Dylan en Cole Sprouse, Cole is vooral bekend als Ross’ en Carol’s zoontje Ben uit de comedyserie ‘Friends’. Er zijn scènes waarin het acteerspel van de tweeling niet overtuigend overkomt. Logisch, ze zijn nog maar zes als de film opgenomen wordt, dus wat kun je verwachten. Maar jammer genoeg zie je bijvoorbeeld duidelijk dat de scène waarin Julian hartverscheurend huilt niet echt is.

Afgezien daarvan zijn de acteurs goed gecast. Joey Lauren Adams speelt leuk, alleen haar stem irriteert af en toe (doet denken aan de hese stem van Jennifer Tilly). Meesterlijk is echter de rol van Steve Buscemi. Hij doet veel bijrollen in Adam Sandler films, zo zat hij in ‘The Wedding Singer’, ‘Billy Madison’ en ‘Mr. Deeds’. In ‘Big Daddy’ speelt hij een dakloze en hij heeft leuke one-liners. Ook Allen Covert heeft vaker met Adam Sandler samengewerkt.

De manier waarop Sonny met Julian omgaat is niet erg opvoedkundig te noemen, maar soms wel grappig. Zo weet hij een krant op diverse manieren te gebruiken en leert hij Julian dat blikjes Spaghetti O’s goedkoper zijn als er een deuk in zit (door ze zelf te laten vallen). Verder vindt hij dat skaters laten struikelen het toppunt van humor is, maar daarover zullen de meningen verdeeld zijn. De film raakt af en toe in een stroomversnelling, doordat ogenschijnlijk onoverkomelijke problemen in één scène worden opgelost. Het einde van de film is minder voorspelbaar dan je zou verwachten en dat is dan weer een pluspunt.

Bioscooprelease: 14 oktober 1999