Big Hero 6 (2014)

Regie: Don Hall, Chris Williams | 107 minuten | animatie, actie, avontuur, komedie, familie, science fiction | Originele stemmencast: Scott Adsit, Ryan Potter, Daniel Henney, T.J. Miller, Jamie Chung, Damon Wayans Jr., Genesis Rodriguez, James Cromwell, Alan Tudyk, Maya Rudolph, Abraham Benrubi, Katie Lowes, Billy Bush, Daniel Gerson, Paul Briggs, Charlotte Gulezian | Nederlandse stemmencast: Barnier Geerling, Faas Wijn, Kevin Hassing, Stephan Holwerda, Desi van Doeveren, Juliann Ubbergen, Priscilla Knetemann

Niet iedereen reageerde even enthousiast toen The Walt Disney Animation Studios in 2009 Marvel Entertainment overnam. Tegenstanders vreesden dat de animatiereus de superhelden van Marvel zou omturnen tot zoetsappige slappe aftreksels van zichzelf. Heel bewust koos men er dan ook voor om eerst een redelijk obscure Marvel-titel te verfilmen. Zo was er tijd en ruimte om er een geheel eigen draai aan te geven. De keuze viel op ‘Big Hero 6’, over zes superhelden die het opnemen tegen een gemaskerde schurk. Daar omheen werd een verhaal bedacht dat meer in het straatje van Disney/Pixar ligt; over een jongen die een bijzondere band krijgt met een robot. De twee verhalen smelten wonderwel samen tot een hartverwarmende animatiefilm vol actie en avontuur.

Centraal in ‘Big Hero 6’ staat de veertienjarige whizzkid Hiro, die vol bewondering kijkt hoe zijn al even briljante oudere broer Tadashi computergestuurde robots bouwt. Sinds hun ouders overleden zijn, vallen ze onder de zorg van hun lieve tante Cass. Wanneer Hiro zelf ook een uitvinding heeft gedaan en deze aan zijn professor op school wil laten zien, gaat er iets gruwelijk mis. De boel explodeert en Tadashi overleeft die ramp niet. Verdrietig als hij is, besluit Hiro het werk van zijn grote broer voort te zetten. Eén project waar hij mee bezig was, is de spierwitte opblaasbare zorgrobot Baymax, een grappig en uiterst knuffelbaar wezen dat direct de show steelt met zijn soms wat onhandige fratsen. Het andere project blijkt spoorloos verdwenen te zijn. Samen met zijn vrienden GoGo Tomago, Wasabi, Honey Lemon en Fred, en natuurlijk met zijn nieuwe vriend Baymax aan zijn zijde, besluit Hiro een superheldenteam te vormen, om zo degene die de uitvinding van zijn broer gestolen heeft op te sporen.

‘Big Hero 6’ verweeft op ingenieuze wijze Japanse animatie met de uit de westerse wereld bekende tekenfilmtechnieken – en laat dit met grappige verwijzingen ook in de film terugkomen (zo speelt het verhaal zich af in San Fransokyo, een kruising tussen San Francisco en Tokyo). Dat de film van een artistiek hoog niveau is, zal niemand verbazen. Daarnaast brengt de film diepgaande emoties (het verwerken van persoonlijk verlies) samen met humor en actie. Waarbij gezegd moet worden dat de emoties en humor sterker uitpakken dan de toch wat meer doorsnee actiescènes. Grote troef in deze film is de heerlijk koddige Baymax, met zijn grappige geluidjes en melige geklungel niet alleen op de lachspieren werkt maar tevens hartverwarmend is. In dit figuurtje kun je heel duidelijk de invloed van Pixar merken; als geen ander weet Pixar (eveneens opgeslokt door Disney, maar met behoud van zijn artistieke en organisatorische autonomie) op het oog eendimensionale wezens warmte en levenslust in te blazen. Met ‘Wall-E’ (2008) hadden ze al eerder een robot onder handen genomen, dus voor Baymax draaiden ze hun hand niet om.

In de oorspronkelijke versie worden de stemmen onder meer ingesproken door Ryan Potter, Scott Adsit, T.J. Miller, Jamie Chung, Damon Wayans Jr., Stan Lee, Maya Rudolph en James Cromwell. In de Nederlands gesproken versie zijn onder anderen Faas Wijn, Desi van Doeveren, Stephan Holwerda, Priscilla Knetemann, Juliann Ubbergen en Anne-Marie Jung te horen. Maar de stemmen zijn feitelijk bijzaak. De scènes waarin Baymax en Hiro een band opbouwen zijn enorm vertederend en absoluut het hoogtepunt van de film. Daarnaast blijft het thema rouwverwerking als rode draad door de film lopen, zonder dat het al te veel opgelegd wordt. Zelfs in de dynamische actiescènes is het centrale thema nooit ver weg. Zelden hebben we zo’n heftig thema als rouwverwerking op zo’n krachtige wijze in een film verwerkt zien worden – laat staan in een animatiefilm. Het maakt ‘Big Hero 6’ zeker uniek in zijn soort. Een must-see!

Bioscooprelease: 11 februari 2015
DVD- en blu-ray-release: 24 juni 2015