Big Trip (2019)

Recensie Big Trip CinemagazineRegie: Vasiliy Rovenskiy, Natalya Nilova | 84 minuten | animatie, avontuur | Nederlandse stemmencast: Ivan Pecknik, Paul Boereboom, Dieter Spileers, Jonathan Demoor, Jelle Amersfoort, Bas Keijzer, Luca van Ammers | Originele stemmencast: Drake Bell, Pauly Shore, Danila Medvedev, Jonathan Salway, Bernard Carl, Katherine Marie, Brodey Evan, David Andrew Grout, Stephen Thomas Ochsner, Joseph Sell

De ene animatiefilm is de andere niet. Omdat het niet gemakkelijk is een originele film te maken, volgen heel wat filmmakers het adagium ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht’. Maar dat ‘goed jatten’ is ook zo eenvoudig nog niet. Dat bewijst de Russische animatiefilm ‘Big Trip’ (2019) van regisseur Vasiliy Rovenskiy, die voornamelijk in eigen land actief is en behalve animatiefilms ook nogal platte romantische komedies maakt. Hij ging voor ‘Big Trip’ in zee met de Amerikaan Billy Frolick, die in 2005 meeschreef aan het succesvolle ‘Madagascar’ en van de vele spin-offs en vervolgfilms nog altijd de credits kan opstrijken. De films die hij maakt (bijvoorbeeld ook ‘Monster Island’ in 2017) volgen een vergelijkbaar stramien: een bont gezelschap botsende karakters gaat gezamenlijk op avontuur en moet onderweg de nodige hindernissen zien te overwinnen. In Rusland werkt die formule kennelijk als een tierelier en dus schreven Rovenskiy en Frolick samen het scenario voor ‘Big Trip’. Waar de protagonisten in ‘Madagascar’ een leeuw, een zebra, een giraf en een nijlpaard zijn, draait het hier om een beer, een eland, een tijger en een konijn die op een missie gaan en onderweg de nodige kleurrijke – en vooral drukke – dierenfiguurtjes tegenkomen.

Mic-Mic is een chagrijnige beer die het liefst met rust gelaten wil worden (wie ‘Masha en de Beer’ kent weet dat geanimeerde Russische beren daar vaker last van hebben). Wie hem vooral op zijn zenuwen werkt is de wereldvreemde haas Oscar, die het in zijn hoofd heeft gehaald met een zelf geknutseld ruimteschip naar de maan te willen vliegen. Dat plannetje loopt, tot ongenoegen van Mic-Mic, natuurlijk compleet in de soep. Maar dan belandt een bundeltje bij de brombeer op de stoep, met daarin een pasgeboren pandabeertje dat door een verdwaalde ooievaar bij het verkeerde huis is afgeleverd. Mic-Mic wordt stapelgek van het gehuil van het pandaatje, maar Oscar weet hem wonderwel stil te krijgen, dus zolang de panda bij hen is, is Mic-Mic aan Oscar overgeleverd om nog een beetje rust te krijgen. Omdat het baby’tje zo snel mogelijk naar zijn ouders moet, besluiten de twee de boot te pakken richting China. Onderweg ontmoeten ze een kletsgrage pelikaan (zonder ‘uitknop’), een schrikkerige wolf, een mol die voor de verandering niet blind is maar doof en een poëtisch onderlegde tijger die graag Shakespeare en Byron citeert. Mic-Mic vindt ze allemaal even vermoeiend, maar ziet ook in dat ze het alleen samen voor elkaar krijgen het pandabeertje thuis te brengen.

Op het gebied van animatiefilms ligt de lat enorm hoog, met dank aan innoverende c.q. eigengereide studio’s als Disney/Pixar, Studio Ghibli, Laika en het Ierse Cartoon Saloon. De Russische makers van Big Trip kunnen daar bij lange na niet aan tippen. Uit alles blijkt dat hun technische vaardigheden niet zo ver rijken als de eerdergenoemde concurrenten. Sterker nog, hier en daar oogt het behoorlijk amateuristisch wat Rovenskiy en co laten zien. De personages zijn bovendien weinig aansprekend – op de angstige wolf na misschien – en boven alles bijzonder druk. Het team achter ‘Big Trip’ lijkt te denken; laten we ons onvermogen maar verbloemen met een verstikkende geluids- en kleurexplosie, dan valt het misschien minder op. Maar die herrie en drukte maken de film vooral heel vermoeiend. De balans is ook scheef: enerzijds richt de film zich op de allerkleinste kijkertjes (die al dat gestuiter misschien zelfs nog wel vermakelijk vinden), anderzijds komen er ‘grapjes’ en verwijzingen bij die peuters en kleuters compleet boven de pet zullen gaan (de dichtende tijger bijvoorbeeld). En de boodschap die de film wil uitdragen is er een uit de categorie ‘dertien-in-een-dozijn’. Lekker origineel allemaal, maar niet heus. Zo inspirerend als sommige animatiefilms gemaakt zijn, zo vlak is ‘Big Trip’. Je bent geneigd te denken dat deze film louter vanwege commerciële doeleinden gemaakt. Helaas prikt het publiek daar vandaag de dag gemakkelijk doorheen.

Bioscooprelease: 18 juni 2020
DVD- en blu-ray-release: 6 november 2020