Bigfoot Family (2020)

Recensie Bigfoot Family CinemagazineRegie: Jeremy Degruson, Ben Stassen | 88 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Buddy Vedder, Freek Vonk, Kim-Lian van der Meij, Dennis Weening | Originele stemmencast: Kylian Trouillard, Alexis Victor, Marie Chevalot, Frederic Souterelle, Sébastien Desjours, Pierre Tessier, Xavier Fagnon, Clara Quilichini

Beroemd zijn is ook niet alles, dat ontdekt Bigfoot in de charmante animatiefilm ‘Bigfoot Family’ (2020). In dit vervolg op ‘Bigfoot Junior/The Son of Bigfoot’ uit 2017 schuift de beroemde wildeman aan bij talkshows en wil iedereen zijn handtekening. Hoewel al die aandacht enerzijds natuurlijk vleiend is, zet de nieuwe superheldenstatus zijn nieuwbakken functie als familieman behoorlijk onder druk. Maar wat als je je beroemdheid op een positieve manier gebruikt, bijvoorbeeld door aandacht te vragen voor het klimaatprobleem? Daarmee kun je aardig wat teweegbrengen. Dat denkt Bigfoot althans. En hij heeft gelijk. Want dat is precies wat ‘Bigfoot Family’ doet: op een laagdrempelige manier aandacht vragen voor milieurampen. Tegelijkertijd staat de nog prille relatie tussen vader en zoon centraal. In de eerste film ontdekte de tiener Adam dat zijn vader, in tegenstelling tot wat hij altijd gedacht heeft, nog gewoon leeft en dat het niemand anders is dan… Bigfoot. Alsof dat niet heftig genoeg is moest hij hem ook nog zien te bevrijden uit handen van een megalomane fabrikant van haargroeimiddelen. Dat is op zijn zachtst gezegd een enerverende start van een vader-zoonrelatie. Waar Adam gehoopt had elkaar nu eindelijk beter te leren kennen, en zo nader tot elkaar te groeien, blijkt hij ook in deze tweede film een reddingsmissie voor zijn vader op touw te moeten zetten.

Makkelijk heeft Adam het niet; was hij eerder nog het pispaaltje van de klas, nu wil iedereen ineens wat van hem omdat de beroemde Bigfoot zijn vader blijkt te zijn. Thuis kan hij ook al niet tot rust komen. Daar wemelt het van de dierlijke huisgenoten, met als meest prominente van het hele stel de grote bruine beer Wilbur en een wasbeer die Trapper heet. Met deze dieren is iets bijzonders aan de hand; ze kunnen communiceren, al verstaat niet ieder menselijk personage hen. En de situaties die daardoor ontstaan leveren dan weer fijne komische momenten op. Afijn, Bigfoot ziet zichzelf in zijn gloednieuwe superhelden-/activistenstatus als redder van de wereld en besluit naar Alaska te reizen om aandacht te vragen voor het klimaat. In het bijzonder heeft hij zijn pijlen gericht op oliebedrijven die met hun boorwerkzaamheden een negatieve impact hebben op de flora en fauna. Hij krijgt het aan de stok met de baas van zo’n oliebedrijf, X-tract, die beweert ‘clean oil’ te produceren maar ondertussen een vreselijke milieuramp aan het creëren is. Als Bigfoot tijdens zijn missie in Alaska ineens verdwijnt, gaan bij Adam alle alarmbellen rinkelen. Samen met zijn moeder, Wilbur en Trapper haast hij zich naar het afgelegen gebied om zijn vader te redden.

‘Bigfoot Family’ is een productie van nWave Pictures, de 3D-animatiestudio van de Belg Ben Stassen. Hij regisseert de film eveneens en net als bij het eerste deel wordt hij ook nu bijgestaan door Jeremy Degruson. Visueel is de film uitstekend verzorgd en kunnen de Belgen zeker wedijveren met de veel grotere Amerikaanse animatiestudio’s. De subtiele, hartverwarmende emoties die Pixar in (de meeste van) zijn films weet te leggen ontbreken hier, maar de kijker wordt wel op de wenken bediend met een flinke en aangename portie humor, die niet alleen de jeugdige doelgroep maar ook de meekijkende ouders zal kunnen bekoren. Klimaatissues zijn natuurlijk bijzonder actueel en urgent en scenarioschrijvers Bob Barlen en Cal Brunker weten er allerhande kwinkslagen in te verwerken naar de actualiteit. Zo is ‘clean oil’ natuurlijk een vette knipoog naar Trumps ‘clean oil’, wordt het fenomeen ‘fake news’ aangehaald en gaat Bigfoot ‘viraal’ met zijn klimaatfilmpjes. Een gebrek aan urgentie en actualiteit kan ‘Bigfoot Family’ dan ook zeker niet verweten worden en dat zal zeker de jeugd erg aanspreken. Dat de film, met name in de tweede helft, terugvalt op de vertrouwde (platgetreden) paden en met lange halen (lees: actiescène op actiescène) snel thuis wil raken, is een kleine smet op een verder fijne en vermakelijke animatiefilm met een vitale boodschap, veel grappige momenten en het hart op de juiste plaats.

Patricia Smagge

Waardering: 3

Bioscooprelease: 7 oktober 2020
VOD-release: 10 februari 2021
DVD- en blu-ray-release: 10 februari 2021