Biker Boyz (2003)

Regie: Reggie Rock Bythewood | 110 minuten | actie, drama, misdaad | Acteurs: Laurence Fishburne, Derek Luke, Orlando Jones, Djimon Hounsou, Lisa Bonet, Brendan Fehr, Larenz Tate, Kid Rock, Rick Gonzalez, Meagan Good, Salli Richardshon, Vanessa Bell Calloway, Danto Basco, Dion Basco, Tyson Beckford, Titus Welliver, Kadeem Hardison, Terrence Howard, Aysia Polk, George Lovell Jefferson IV, Wren T. Brown, Jonas Chaka, Lisa Marie Russell, Keith Diamond, Dena Cali,  Juliette Jeffers, Nadine Velazquez, Manuel Galloway, Dondiel Smith, Troy Thomas, David Boyd, Cole McLarty, Tameka Settle, Melissa De Sousa, Heather Deveraux, Eriq La Salle, Suzette Tomlinson, Dondre Whitfield, Rugg Williams

De film ‘Biker Boyz’ is een film waarvan je als recensent direct nadat je ‘m gezien hebt, de recensie moet gaan schrijven. Wacht je een halve dag, dan ben je eigenlijk al weer vergeten waar de film over gaat en sterker nog, dat laat je nog koud ook.

Een flinterdun verhaal, voorspelbare scènes, maar wél snelle motoren en mooie jongens en meisjes, dat is wat ‘Biker Boyz’ te bieden heeft. ‘The Fast & the Furious’, maar dan met motoren. Voor motorliefhebbers is de film dus zeker het aanzien waard, bestaat je dagelijkse vervoer niet uit zo’n ronkende machine, dan zul je wat meer door moeten bijten.

Laurence Fishburne ontving eerder een Oscarnominatie voor zijn rol als Ike Turner in de film ‘What’s Love Got To Do With It’ (1993). Ook was hij te zien in prima films als ‘The Matrix’ en ‘Mystic River’. Je kunt je dus afvragen wat hem aantrok in het script van ‘Biker Boyz’. Ook acteur Derek Luke heeft al diverse prijzen gewonnen, onder andere voor zijn rol in ‘Antwone Fisher’ (2002). Deze dertigplusser speelt in ‘Biker Boyz’ de achttienjarige Kid. Het is een prima keus geweest om geen jongere acteur aan te trekken voor deze rol, want Luke is zeer geloofwaardig als bijna twintiger. Ook Djimon Hounsou, Brendan Fehr en Lisa Bonet zetten een redelijke acteerprestatie neer. Muzikant Kid Rock is ook nog even te zien in de rol van Dogg. Grappig detail is dat hij mee heeft gewerkt aan de soundtrack van ‘Torque’, een film die qua plot sterk doet denken aan ‘Biker Boyz’.

De cast heeft dus het beste uit het magere script gehaald, hen valt niets te verwijten. Het is het script waar het mis gaat. Het verhaal is gebaseerd op een artikel over de Calfornische Afrikaans-Amerikaanse motorcultuur, maar doet ongeïnspireerd aan. Hoofdpersoon is Kid, wiens vader ‘Slick Will’ een motormonteur is. In het begin van de film komt Kid’s vader om, een half jaar later wil Kid racen. Smoke (Fishburne) is de koning van de bikers, nog niemand heeft hem kunnen verslaan. Uiteraard ziet Kid hierin een uitdaging en het staat vanaf het begin al vast dat de race de climax van de film moet worden. Er wordt echter nog een onnodig plotlijntje ingegooid, die de film diepgang moet geven, maar helaas wordt het tegenovergestelde bereikt. Het komt zo uit de lucht vallen dat het gewoon lachwekkend is.

Aan het einde van de film zul je als kijker met een onbevredigend gevoel achterblijven. Waar bleef nou die snelle actie en spannende stunts? Zorg dus dat je een betere actiefilm achter de hand hebt, om na ‘Biker Boyz’ te kijken, als je ondertussen tenminste niet in slaap gevallen bent.