Billy Blazes, Esq. (1919)

Regie: Hal Roach | 13 minuten | komedie, western, korte film | Acteurs: Harold Lloyd, Bebe Daniels, Harry ‘Snub’ Pollard

Het kleine stadje Peaceful Vale in het Wilde Westen wordt geplaagd door een bende schurken. Ze hebben de vrije hand bij gebrek aan een sterke sheriff. De gezagsdrager heeft dan ook als bijnaam ‘Gun Shy’ en is veel te lief voor zijn beroep. Maar gelukkig is daar de revolverheld Billy Blazes. Amper in het stadje weet hij de schurken onder de duim te krijgen, wint hij het hart van de beeldschone Nell (Bebe Daniels) door haar te redden van de ongewilde avances van haar baas Crooked Charley en in het door hem schoon geveegde stadje kan de sheriff eindelijk weer fatsoenlijk zijn werk doen.

Dit is vooral een curieuze film. Toegegeven, er zijn grappen en er is ook sprake van een milde spot, zeker op het moment dat Harold Lloyd uitgedost als een soort Roy Rogers zijn entree in het verhaal maakt en je onwillekeurig moet lachen, maar op de een of andere manier lijken de makers uit te zijn geweest op een serieus verhaal. Of anders zijn ze vergeten om voldoende echt leuke dingen te bedenken voor het scenario en zijn teveel blijven steken in een gimmick.

Ook de grappig bedoelde scènes worden gekenmerkt door een merkwaardige knulligheid en het acteerwerk is niet van het allerbeste soort, hoewel Harold Lloyd en Bebe Daniels het niet eens zo slecht doen. Maar de ‘Chinees’ die in het begin van de film als een gek staat te trillen om uit te drukken dat hij bang is, doet dat niet zo best en Harry Pollard acteert al even subtiel met dezelfde overdrevenheid die zelfs voor een stomme film veel te zwaar is aangezet. Een tikkeltje teleurstellende productie die waarschijnlijk in grote haast en misschien zelfs met enige onverschilligheid is gemaakt.

Diana Tjin-A Cheong