Billy Elliot (2000)

Regie: Stephen Daldry | 110 minuten | drama, komedie | Acteurs: Jamie Bell, Julie Walters, Gary Lewis, Jamie Draven, Jean Heywood, Stuart Wells, Mike Elliot, Adam Cooper, Billy Fane, Nicola Blackwell, Carol McGuigan, Joe Renton, Colin MacLachlan, Janine Birkett, Trevor Fox, Charlie Hardwick

Regisseur Stephen Daldry schetst met zijn debuutfilm ‘Billy Elliot’ een mooi beeld van Noordoost Engeland anno 1984, het Engeland tijdens de beruchte mijnwerkersstakingen. Het protest tegen de mijnsluitingen is dan ook het decor van de film. Billy Elliot groeit op in een typische machocultuur. De man staat als symbool voor emotieloze hardwerkende arbeider. Als Billy tijdens de verplichte bokslessen in aanraking komt met balletles, gaat er een wereld voor hem open. Maar van die wereld weten alleen Billy, mevrouw Wilkinson en Billy’s vriend Michael af.

Mevrouw Wilkinson, de grofgebekte balletlerares, ziet in Billy een natuurtalent, maar hoe krijgt ze Billy’s vader en broer Tony zo ver om dit te gaan zien? Het is dan ook aan Wilkinson en Billy de taak om te bewijzen dat hij verder wil met ballet. Julie Walters zet de balletlerares subliem neer: ze speelt overtuigend een vrouw met een scherpe tong met wie niet te spotten valt. Ook Gary Lewis speelt als vader Elliot een prachtige rol: hij heeft het beste voor met zijn kinderen en doet z’n best om iedereen tevreden te stellen. Al heeft hij het erg moeilijk met het accepteren van het ballettalent wat zijn zoon bezit, want ballet is volgens vader Elliot alleen voor homoseksuelen.

In ‘Billy Elliot’  komt het thema homoseksualiteit dan ook mooi naar voren. Billy’s beste vriend Michael is hopeloos verliefd op Billy en probeert hem dat op allerlei manieren duidelijk te maken. Maar Billy’s geaardheid blijft in de film onduidelijk. Hoewel in het verhaal vele clichés verwerkt zijn, is het toch een zeer mooie film. De troosteloze omgeving wordt gecompenseerd door de vreugde die Billy Elliot beleeft aan het luisteren van muziek, het dansen en het zorgen voor zijn dementerende oma. De dansimprovisatie op het dansnummer ‘I like to Boogie’ is zeker één van de hoogtepunten in de film. Verder zijn er muziekfragmenten te horen van Irving Berlin en ‘Het Zwanenmeer’ van Tsjaikowski. Jamie Bell speelt de rol van Billy Elliot erg goed, het is dan ook zeker te zien dat hij al vele jaren danservaring heeft. Ook de choreografie die in handen is van Peter Darling komt in de film uitstekend naar voren.

Hermia Pullen

Bioscooprelease: 25 januari 2001