Billy the Bully (2015)

Regie: Wannes Destoop | 15 minuten | drama, korte film | Acteurs: Arthur Dhont, Noa Tambwe, Barbara Sarafian, Mieke De Groote

De West-Vlaamse filmmaker Wannes Destoop ontving in 2011 de juryprijs op het filmfestival van Cannes, voor zijn korte film ‘Badpakje 46’, over de onzekerheden en worstelingen van een mollig meisje van dertien, op weg naar volwassenheid. Het succes van dat vijftien minuten durende filmpje heeft Destoop geen windeieren gelegd: Destoop regisseerde commercials en videoclips en niemand minder dan Felix van Groeningen vroeg hem als extra assistent-regisseur bij de opnamen van ‘De helaasheid der dingen’ (2009), ‘The Broken Circle Breakdown’ (2012) en het op stapel staande ‘Belgica’ (2016). Maar Destoop heeft genoeg ambities om zijn eigen films te blijven maken. In het verlengde van ‘Badpakje 46’ ligt ‘Billy the Bully’ (2015), waarin de elfjarige outsider Billy (Arthur Dhont) er alles voor over heeft om te worden geaccepteerd door zijn leeftijdsgenootjes. Hij wil er zo graag bij horen, dat hij er álles voor over heeft.

Zijn inspiratie haalde Destoop uit een krantenbericht, waarin twee zelfmoorden werden beschreven. “Kort na elkaar beroofden twee jongetjes van dertien jaar zich van het leven. Ik was in shock; hoe kan een kind in de meest zorgeloze tijd van het leven in een situatie terechtkomen waarbij zelfdoding de enige uitweg lijkt?” Het krantenartikel zette Destoop aan het denken en spoorden hem aan het centrale thema van ‘Badpakje 46’ – depressiviteit bij jonge pubers – verder uit te werken. “Indirect belandde ik bij pesten. Hoe zoiets jongeren helemaal kan tackelen.” Destoop verwerkte bovendien ook eigen ervaringen in zijn film, waardoor dit een persoonlijk document wordt voor de regisseur.

Billy wordt beschimpt en met de nek aangekeken. Als hij weer eens als laatste gekozen wordt tijdens de gymles, besluit hij dat het tijd is om het roer drastisch om te gooien. Hij wil niet langer in de rol van slachtoffer blijven hangen en gaat terugvechten. Letterlijk. En iedereen die te sterk voor hem is, maakt hij verbaal wel een kopje kleiner. Met alle gevolgen van dien. ‘Billy the Bully’ is geen standaardfilmpje waarin het fenomeen ‘pesten’ aangekaart wordt, omdat het slachtoffer in dit geval ook niet vrij van blaam is. Destoop heeft met het casten van de piepjonge, onervaren Arthur Dhont een grote gok genomen, maar deze pakt geweldig uit. Dhont is een natuurtalent, die nauwelijks onderdoet voor zijn veel bekendere en meer ervaren tegenspeelster Barbara Sarafian. Het jeugdige talent verdiende niet voor niets een eervolle vermelding voor beste acteur op het kortefilmfestival van Brussel. ‘Billy the Bully’ werkt overtuigend toe naar een hoogtepunt dat bij veel filmkijkers wel even zal blijven hangen. We hebben begrepen dat Wannes Destoop werkt aan zijn eerste lange speelfilm; laat hem een beetje opschieten, want wij staan te popelen om deze te zien.

‘Billy the Bully’ verschijnt dinsdag 13 oktober 2015 op DVD en blu-ray (DVD & blu-ray box De beste Vlaamse kortfilms, Selected Shorts #19).