Bird Box (2018)

Recensie Bird Box CinemagazineRegie: Susanne Bier | 124 minuten | drama, horror | Acteurs: Sandra Bullock, Trevante Rhodes, John Malkovich, Sarah Paulson, Jacki Weaver, Rosa Salazar, Danielle Macdonald, Lil Rel Howery, Tom Hollander, Machine Gun Kelly, BD Wong, Pruitt Taylor Vince

De ene pandemie is de andere niet. In het Amerikaanse post-apocalyptische horrordrama ‘Bird Box’ wordt de wereldbevolking getroffen door een krankzinnige zelfmoordepidemie. Die ziekte lijkt afkomstig van buitenaardse wezens en de enige manier om eraan te ontsnappen is om je ogen te bedekken. De hoogzwangere kunstenares Malorie weet met veel mazzel het gevaar te ontvluchten. Ze duikt onder in een huis dat volledig is afgeplakt en waar een divers clubje overlevenden wacht op wat er komen gaat.

‘Bird Box’ begint zo’n vijf jaar na de uitbraak van de epidemie, in een verlaten huis aan een rivier. We zien hoe de geblinddoekte Malorie en twee kinderen beginnen aan een roeitocht, op zoek naar een kolonie van overlevenden. Deze roeitocht vormt de rode draad voor een film die vooral uit lange flashbacks bestaat. We gaan terug naar de eerste dagen van de pandemie, naar de overlevenden in het afgeplakte huis, naar de voedseltekorten, naar wanhopige romances en naar het altijd aanwezige gevaar van indringers. Want heel soms klopt er iemand aan de deur van het huis.

‘Bird Box’ is een film van de gelauwerde Deense regisseuse Susanne Bier. Deze regisseuse is vooral bekend van intense, emotionele, volstrekt humorloze drama’s als ‘Brødre’, ‘Efter Brylluppet’ en ‘Things We Lost in the Fire’. Ook ‘Bird Box’ is intens en emotioneel, humor is nergens te bekennen. Spanning wel. Helaas kampt ‘Bird Box’ met de gebruikelijke zwakte van Bier: het is allemaal wat te veel. De film is dermate intens dat een climax eigenlijk overbodig is. Wel zo jammer, want de climax is hier superspannend.

De acteurs zijn al minstens zo gelauwerd als de regisseuse. Met Sandra Bullock, John Malkovich, Jacki Weaver, Tom Hollander en Sarah Paulson van de oudere garde, en Trevante Rhodes, Rosa Salazar en Danielle Macdonald als (iets) jongere talenten. De grote naam die nog ontbreekt, is die van Stephen King. Hoewel de befaamde horrorschrijver niets aan deze film heeft bijgedragen, doet alles in ‘Bird Box’ denken aan diens (verfilmde) boeken. De strijd tussen goed en kwaad, onzichtbaar buitenaards gevaar, een kleine gemeenschap van overlevenden, een helse tocht naar verlossing. Liefhebbers van King komen hier dan ook volop aan hun trekken. Voor alle andere filmliefhebbers is dit een spannende, boeiende maar iets te vermoeiende zit.