Birthday Girl (2023)

Recensie Birthday Girl CinemagazineRegie: Michael Noer | 94 minuten | drama, thriller | Acteurs: Trine Dyrholm, Flora Ofelia Hofmann Lindahl, Herman Tømmeraas, Maja Ida Thiele, Keith Eric Chappelle, Sebastian DeMots, Jan Gebruk, Viktor Bjerke Hofgaard, Zanna Maria Jazel, Daniel Karjuhin, Ergo Küppas, Nathan Popa, Maarja Sau, Mirell Sork, Annaliisa Teresk, Miia Ly Tombak

‘Birthday Girl’ is een drama-thriller met een aangrijpend en urgent uitgangspunt, maar weet in de uitvoering nét niet te overtuigen. Compleet afgesloten van de maatschappij en een geldend rechtsgebied wordt er in deze film namelijk een beroep gedaan op het moederinstinct van het hoofdpersonage na een levenstekenend misdrijf. Alleen een opeenstapeling van discontinuïteit, eigenaardige randpersonages en een haperend tempo zorgt voor vetgedrukte vraagtekens bij de kijker. Met name de vraagtekens over de bijpersonages wijzen in de richting van een grote plottwist, ”misschien is er meer aan de hand?”, maar een plottwist in die orde van grootte blijft uit. Daarmee is hun gedrag ronduit vreemd te noemen en is ‘Birthday Girl’ net niet de drama-thriller die het had moeten zijn.

In ’Birthday Girl’ viert Cille haar 18e verjaardag, terwijl ze met haar moeder, Nanna (Trine Dyrholm), en vriendin, Lea (Maja Ida Thiele), op een cruise van Florida naar de Caraïben is. Omdat Nanna al niet veel tijd meer met haar dochter kan doorbrengen, wil zij Cille een onvergetelijke avond bezorgen. Daarom vieren ze groot feest. Midden in de nacht wordt Nanna gewekt door het personeel en komt ze tot de ontdekking dat Cille niet is thuisgekomen. Cille is namelijk alleen en in shock aangetroffen op het dek. Ze is verkracht. Inmiddels aangekomen in internationale wateren lijkt de bemanning niet bereid de onderste steen boven te krijgen. Maar Nanna is uit op gerechtigheid en laat de dader niet zomaar weer aan land stappen.

Deze film presenteert een werkelijke nachtmerrie voor onbezorgde vakantiegangers, met name vrouwelijke vakantiegangers, aan de kijker. Want volgens de FBI is seksueel geweld het meest voorkomende misdrijf op cruiseschepen én zijn het aantal meldingen de afgelopen jaren ook nog eens toegenomen. Door in het scenario ook nog eens een moeder-dochter-relatie centraal te stellen, is ‘Birthday Girl’ niet alleen actueel, maar ook een ware verschrikking om te aanschouwen. Als kijker zit je namelijk dicht op de radeloosheid van de hoofdpersonages. Midden op open zee, ver verwijderd van de beschaving wordt echter steeds duidelijker dat deze film meer gaat over de directe naaste(n) dan over het slachtoffer of “the birthday girl”.

En dat is mogelijk al een eerste hint voor wat na het misdrijf zeker zal blijken: deze film is een beetje uit balans. Zo wisselt Nanna bijvoorbeeld van zomerse outfit naar tracksuit tussen twee scènes waar letterlijk geen tijd tussen zit, want ze loopt namelijk met een personeelslid van de kombuis naar het dek. Ook lijkt het personeel gevoelsmatig al de hele dag de passagiers te waarschuwen voor een naderende storm. Maar als de storm eenmaal daar is vliegt het meubilair uit de gemeenschappelijke ruimtes vrolijk rond en lijken personeelsleden hun schouders op te halen als passagiers toch de deuren naar het dek opentrekken. Echter is het meest eigenaardige nog wel het toegewezen personeelslid dat Nanna en Cille na het misdrijf continu in de gaten houdt, en zonder toelichting de kapitein meester noemt, maar ineens is verdwenen op de momenten dat de hoofdpersonages de confrontatie opzoeken.

‘Birthday Girl’ is een aangrijpende drama-thriller over seksueel misbruik. Het misdrijf is echter niet het enige dat de kijker kriebels zal bezorgen.

Jannick Engel

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 12 september 2024