Biz – Wij (2010)

Regie: Janice Pierre | 50 minuten | drama, korte film | Acteurs: Fatma Genç, Mustafa Duygulu, Hatice Uyanik

Het leven van de pasgetrouwde Esin verandert in een nachtmerrie, wanneer ze tijdelijk bij haar schoonouders in moet wonen. Haar echtgenoot Serkan is voor zaken twee weken met zijn vader op reis en Esin wordt volledig ingelijfd door haar naar Turkse normen en waarden levende schoonmoeder. Amper de wittebroodsweken uit moet Esin zich staande zien te houden in een voor haar vreemde wereld. Ondanks dat zij ook een Turkse achtergrond heeft, hecht zij niet of nauwelijks waarde aan de tradities die bij die cultuur horen. Esin heeft een goede opleiding achter de rug en werkt nu als makelaar op een makelaarskantoor. Ze is een moderne Westerse vrouw, die volop van het leven geniet, van uitgaan met vriendinnen en seks met haar man.

Heel anders dan Serkans jonge zus, zij mag bijvoorbeeld niet naar een schoolfeest, want stel je voor dat er wat gebeurt: dan roddelt iedereen over ons! Aldus Esins schoonmoeder, die Esin bij een bezoek aan de dokter voor allerlei vage kwaaltjes (duizeligheid, moeite met slapen, pijn in de borst) fijntjes wijst op haar nieuwe plichten nu ze bij de familie hoort. Het is een van de meesterlijke scènes van de film: Esin is meegegaan omdat ze als tolk tussen de Nederlandse dokter en de alleen maar Turks sprekende vrouw moet fungeren, maar wanneer haar schoonmoeder haar verklaring geeft voor haar klachten, hoort ze die zwijgend, met een zichtbaar groeiende onrust, aan, zonder deze te vertalen. Volgens Serkans moeder moeten er nu maar gauw kleinkinderen komen, want “hoe jonger je ze krijgt, hoe gezonder ze zijn”. Dus wanneer Esin maandverband heeft gekocht, wordt dat minachtend opgepakt en weer aan de kant gegooid. De boodschap is duidelijk. Als Esin even een uurtje op zichzelf wil zijn en naar hun eigen huis vlucht, krijgt ze een nieuwe schok te verwerken: het appartement is bewoond door een tante van Serkan en haar kinderen! Het blijkt dat zij tijdelijk een onderkomen nodig hebben, en omdat Esin en Serkan het huis nu toch niet gebruiken, vond Serkan het een goed idee zijn familie te helpen… En dat is nog niet alles wat Esin te verduren krijgt.

Fatma Gençs feilloze vertolking van Esin maakt het de kijker erg makkelijk om mee te voelen met het personage. Door de onheilspellende sfeer, die naarmate de film vordert, steeds groter wordt, realiseer je je dat de kans op het terugkeren van de liefdevolle, intieme scènes die het begin van ‘Biz’ typeren, steeds kleiner wordt. Het is wel jammer dat Mustafa Duygulu’s personage Serkan wat onderbelicht wordt: juist omdat de band tussen de twee zo sterk lijkt en het daarom zo moeilijk te verkroppen is wat je op het scherm ziet. Dat wil echter niet zeggen dat het ongeloofwaardig is wat er gebeurt: integendeel. Het drama is zeer overtuigend en als kijker word je helemaal meegesleept in de onrechtvaardigheid ervan. Prima One Night Stand, dankzij de uitstekende regie van Janice Pierre, het goede acteerwerk van vooral Fatma Genç en het intrigerende scenario van Jolein Laarman.