Black (2015)

Regie: Adil El Arbi, Bilall Fallah | 95 minuten | actie, drama | Acteurs: Martha Canga Antonio, Aboubakr Bensaihi, Sanaa Bourrasse, Natascha Boyamba, Soufiane Chilah, Brahim El Abdouni, Simon Frey, Faysel Ichakarene, Théo Kabeya, Eric Kabongo, Glody Lombi, Axel Masudi, Brandon Masudi, Laetitia Nouhaïdi, Ashley Ntangu, Marine Scandiuzzi, Emmanuel Tahon, Kobe Van Steenberghe, Jérémy Zagba

Bij onze zuiderburen was er nogal wat te doen om de film ‘Black’ (2015), van de jonge regisseurs Adil el Arbi en Bilall Fallah. Voorafgaand aan de première van deze ‘Urban Romeo & Julia’ in Brussel werd gevreesd voor rellen tussen rivaliserende bendes. Dat viel echter mee. Er waren wel wat relletjes, maar de aanleiding daarvoor was veelal de schending van de minimumleeftijd van zestien jaar door enthousiaste bioscoopgangers, die stonden te popelen om deze film, die zich afspeelt in hun eigen buurt, te bekijken. Aan de basis van ‘Black’ liggen twee verhalen van de Vlaamse schrijver Dirk Bracke, die in zijn boeken zware onderwerpen als seks en geweld bespreekbaar maakt voor tieners. Seks en geweld zijn in ‘Black’, over de confrontatie tussen twee jeugdbendes in de arbeiderswijken van Brussel, dan ook alom tegenwoordig. Enerzijds hebben we de groep ‘1080’ (naar hun postcode), een bende Marokkaanse jongens die zich vooral met tasjesroof en diefstal bezighouden. De groep wordt geleid door Nassim (Soufiane Chilah), maar wanneer hij een tijdje de gevangenis in moet, is het zijn jongere broer Marwan (Aboubakr Bensaihi) die de honneurs waarneemt.

Lijnrecht tegenover 1080 staat ‘The Black Bronx’, een groep Afrikanen die zich met veel stevigere criminaliteit bezighouden en volop met wapens lopen te zwaaien. De vrouwen in hun ‘gang’ zijn onderdanig en worden onder de duim gehouden met seksueel geweld. Mavela (Martha Canga Antonio) is relatief nieuw in de groep, waar ze via haar neef Notorious (Théo Kabeya) in terecht is gekomen. In eerste instantie neemt hij haar in bescherming, maar de vijftienjarige Mavela wil zich losrukken van die bescherming en haar eigen gang gaan. Ze is zo naïef om te geloven dat ze zelf wel kan bepalen in hoeverre ze betrokken raakt bij de activiteiten van The Black Bronx. Maar dan ontmoet ze – waar anders dan op het politiebureau – Marwan. Hoewel ze allebei weten dat ze bij de rivaliserende bende horen, springt er onmiskenbaar een flinke vonk over tussen de twee. Ze besluiten in het geniep met elkaar af te spreken. Terwijl hun romance opbloeit, beginnen de andere bendeleden te vermoeden dat er iets is met Marwan, zeker wanneer hij ineens geen interesse meer heeft in zijn ex Sindi (Marine Scandiuzzi). Mavela moet intussen haar loyaliteit aan The Black Bronx bewijzen door Nassims vriendin Loubna (Sanaa Bourasse) in de val te lokken. Terwijl zij door de bendeleden verkracht wordt, beseft Mavela dat haar een zelfde lot wacht als haar geheime relatie met Marwan uitkomt.

‘Black’ toont een kant van Brussel die veel mensen buiten de gemeentegrenzen niet kennen: in de arbeiderswijken waar immigranten de dienst uitmaken, spelen rivaliserende bendes gevaarlijke spelletjes met elkaar. Niet dat er geen andere weg is voor jonge Afrikanen en Marokkanen – bij de lokale politie lopen genoeg mensen rond met een allochtone achtergrond – maar als je je eenmaal inmengt met de ‘gangs’, is er geen weg terug. El Arbi en Fallah hebben een flashy film gemaakt met snelle montages en mooie shots die ons een glimp van de stad laten zien. Bovendien hebben ze lokale jeugd van de straat geplukt om rollen in hun film te spelen, en zeker in het geval van Martha Canga Antonio pakt dat bijzonder goed uit. We zien haar van lieflijk meisje dat zo graag haar eigen boontjes wil doppen maar daar echt nog te jong voor is, via de ontluikende liefde voor Marwan en de uiteenspatting van haar jeugdige onschuld zodra die liefde uitkomt, veranderen in een geharde en gedesillusioneerde jonge vrouw. Antonio’s performance is naturel, intrigerend en krachtig en leverde haar niet voor niets diverse nieuwkomersprijzen op. Visueel is ‘Black’ imposant, zeker in combinatie met de soundtrack, waarop de cover van Amy Winehouse’s ‘Back to Black’ door de Belgische formatie Oscar and the Wolf het meest blijft hangen.

Als we zeggen dat ‘Black’ gemodelleerd is naar ‘Romeo & Julia’ kun je waarschijnlijk wel invullen hoe deze film afloopt. En dat is dan ook net het grootste manco van deze film; de voorspelbaarheid. Daarbij wil het regisseursduo graag dat de film rauw en authentiek overkomt, maar is het toch allemaal net iets te gelikt en gestileerd. Een ander aandachtspunt voor een volgende film van El Arbi en Fallah is dat er wel wat meer nuance mag zitten in de personages, hun onderlinge verhoudingen en de verhaallijnen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het basismateriaal – de boeken van Dirk Bracke – die primair gericht zijn op tieners, en de verhaallijnen en personages die voor jongeren geschreven zijn meestal wat rechtlijniger en voorspelbaarder zijn. Terwijl de film toch echt bestempeld is voor ‘16+’. Dat had dus best beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Verder is ‘Black’ overrompelend genoeg om indruk te maken en dat is vooral de verdienste van hoofdrolspeelster Martha Canga Antonio.

Bioscooprelease: 14 januari 2016
DVD- en blu-ray-release: 6 mei 2016