Black Gold – Or noir (2011)

Regie: Jean-Jacques Annaud | 120 minuten | drama, avontuur, romantiek | Acteurs: Tahar Rahim, Mark Strong, Antonio Banderas, Freida Pinto, Riz Ahmed, Jamal Awar, Lotfi Dziri, Eriq Ebouaney, Mostafa Gaafar, Akin Gazi, Ziad Ghaoui, Corey Johnson, Liya Kebede, Driss Roukhe, Jan Uddin

Met de internationale co-productie ‘Black Gold’ belanden we op het Arabisch schiereiland in de eerste helft van de 20e eeuw. Amerikaanse oliemaatschappijen vinden het zwarte goud in de Arabische woestijn en zetten daarmee de toch al breekbare verhoudingen tussen de verschillende koninkrijkjes op scherp. Om de boel te compliceren raakt een prins verliefd op een prinses en smeedt een sultan een listig plannetje om de olievelden in handen te krijgen.

In ‘Black Gold’ verandert de magie van 1001 nacht in de minder magische weelde van oliedollars. De film geeft een redelijk genuanceerd beeld van de zegen en de vloek van plotselinge rijkdom. We zien hoe een Arabisch stamhoofd het oliegeld gebruikt voor de bouw van een school en een ziekenhuis, die hij vervolgens opent met een schaartje van puur goud.

De boodschap die de film uitdraagt is er een van humanisme, wijsheid, gelijkheid, vrede en harmonie. Die boodschap komt tot ons in een ouderwetse avonturenfilm waarin af en toe flink wordt geknokt, het liefst tegen het decor van de Arabische woestijn. ‘Black Gold’ speelt zich af in een tijd waarin moderniteit en antiquiteit op elkaar botsen. Gevechten met kamelen en paarden tegen woestijntanks; vliegtuigen om te  spioneren en postduiven voor de communicatie. Het levert beelden op die vaak even fraai en kleurrijk zijn als wonderbaarlijk.

Minder sterk zijn de schetsmatige karakters. Een gevoelige jonge prins en zijn rebellerende broer. Rivaliserende stamhoofden. Een belachelijk mooie prinses die niets meer is dan een belachelijk mooie prinses. Enig interessante karakter is de gepijnigde jonge arts Ali, opvallend sterk vertolkt door Rez Ahmed. Andere acteerprestaties variëren van gedegen (Tahar Rahim, Mark Strong) tot zwak (Antonio Banderas, die acteert en praat als een schurk uit een Disney-animatie).

Dat ‘Black Gold’ een bezoekje waard is komt omdat de film geen seconde verveelt. Meeslepend wordt het nooit en echt spannend ook al niet, maar het voorspelbare verhaal is wel onderhoudend en het oog krijgt nauwelijks rust. En die boodschap van vrede en harmonie nemen we met plezier in ontvangst, vooral omdat het zo’n lekker potje knokken in de woestijn oplevert.

Bioscooprelease: 15 maart 2012
VOD-release: 15 augustus 2012
DVD- en blu-ray-release: 15 augustus 2012