Black Sea (2014)

Regie: Kevin Macdonald | 110 minuten | avontuur, thriller | Acteurs: Jude Law, Karl Davies, Llewella Gideon, Jodie Whittaker, Gus Barry, Konstantin Khabenskiy, Daniel Ryan, Scoot McNairy, Tobias Menzies, Michael Smiley, David Threlfall, Sergey Kolesnikov, Sergey Puskepalis, Sergey Veksler, Grigoriy Dobrygin, Ben Mendelsohn, Branwell Donaghey, Bobby Schofield, Yuri Klimov, Zaak Conway

‘Das Boot’ (1981), ‘U-571’ (2000), ‘The Hunt for Red October’ (1990), ‘K-19: The Widowmaker’ (2002), ‘Crimson Tide’ (1995). De liefhebber weet nu dat we het over onderzeebotenfilms gaan hebben. Wolfgang Petersens epische oorlogsklassieker ‘Das Boot’ geldt nog altijd als blauwdruk voor de films in het genre, in elk geval wat betreft het creëren van een claustrofobische sfeer en wat het betekent voor een groep mannen om wekenlang op elkaars lip te zitten, zonder enig vooruitzicht in wat de toekomst zal brengen. Collega-filmmakers hebben geprobeerd Petersens voorbeeld te volgen, met wisselend succes. Ook Kevin Macdonald waagt zich aan het genre. De Schotse regisseur heeft een Oscar op de schouw staan – die hij verdiende voor de documentaire ‘One Day in September’ uit 1999, over de gijzeling van en moord op elf Israëlische sporters tijdens de Olympische Spelen van München in 1972 – en bouwde zijn reputatie verder uit met speelfilms als ‘The Last King of Scotland’ (2006) en ‘State of Play’ (2009) en documentaires als ‘Touching the Void’ (2003, over rotsklimmen) en ‘Marley’ (2012, over de legendarische reggaezanger Bob Marley).

Macdonalds onderzeebotenfilm heet ‘Black Sea’ (2014) en hij wist Jude Law te strikken voor de hoofdrol. Na jaren van trouwe dienst voor een bergingsbedrijf wordt onderzeebootkapitein Robinson (Law) onder enig pardon op straat gezet. Het zat hem al niet mee, want zijn vrouw is bij hem weg, met als gevolg dat hij zijn zoon ook al lang niet meer gezien heeft. Hij moet snel aan geld komen en staat daarom open voor de tip van zijn oud-collega Kurston en diens Russische vrienden. Ergens voor de kust van Georgië, in de Zwarte Zee, zou een oude Duitse onderzeeboot liggen met daarin een fortuin, zo voor het oprapen. De klus klinkt te mooi om waar te zijn, maar Robinson, die weinig anders om handen heeft, neemt hem aan. Eenmaal aan boord blijkt de helft van de crew uit stugge Russen te bestaan die geen woord Engels spreken. Dat, en het feit dat de mannen opgesloten zitten in een vervallen oude duikboot, levert al snel de nodige spanningen op. Want een kat in het nauw maakt rare sprongen. Zeker als de mannen aan boord vernemen dat ze waarschijnlijk voor een schijntje al het zware werk verrichten, omdat de mysterieuze opdrachtgever niet van plan is de buit met ze te delen.

Het feit dat ‘Black Sea’ geen bioscooprelease kreeg in Nederland, spreekt boekdelen; dit is niet de beste film in zijn genre en ook niet het beste werk van Macdonald danwel Law. Dat heeft voornamelijk te maken met de voorspelbaarheid en – als gevolg daarvan – het gebrek aan spanning. Het zal niemand verbazen dat Robinson niet zomaar een aanbod krijgt om een fortuin op te halen in de Zwarte Zee; er zit natuurlijk een addertje onder het gras. En al die mannen bij elkaar op een kluitje, al dat rondvliegend testosteron, dat kan natuurlijk ook niet anders dan problemen opleveren. Het scenario rammelt en lijkt van toevalligheden aan elkaar te hangen. Gelukkig levert Jude Law een degelijke prestatie en houdt hij de film nog enigszins overeind. De acteur zat ter voorbereiding enige tijd aan boord van een U-Boot en die ervaring heeft hem geen windeieren gelegd. Hij krijgt bijval van mensen als Scoot McNairy en Ben Mendelsohn en een hele rits Russische acteurs die degelijk werk leveren maar nauwelijks op je netvlies blijven plakken.

En dat geldt in feite voor de hele film: echt slecht is het allemaal niet, maar door zijn voorspelbaarheid en gebrek aan spanning blijft ‘Black Sea’ niet bepaald hangen. Jude Law tracht te redden wat er te redden valt, maar slaagt daar maar mondjesmaat in. Het einde komt uit de lucht vallen en voelt derhalve een beetje als mosterd na de maaltijd.

DVD-release: 21 oktober 2015